Det irske lavprisselskapet får nå to faste fly på Kastrup, og har per nå 20 ruter til og fra den danske hovedstaden. Der er de nå den tredje største operatøren etter SAS og Norwegian.
En liten reservasjon
Den nye basen vil supplere basen Ryanair allerede har med to fly i Billund.
I en uttalelse sier aksjeanalytiker Jacob Pedersen i Sydbank at Ryanairs tilstedeværelse i den danske hovedstaden kommer til å påvirke alle flyselskapene som opererer der.
– Når Ryanair åpner de nye rutene til Paris og Warszawa, kommer selskapet i direkte konkurranse med SAS på noen av de tidspunktene hvor SAS kan ta høyere billettpriser, nemlig på morgenen og kvelden, sier Pedersen.
Han spår at Ryanair kommer til å ekspandere ytterligere hvis basen blir en suksess. Det kommer til å gjøre vondt for alle flyselskapene som flyr fra København, sier Pedersen.
Samtidig peker han på at Ryanair tar et forbehold. De har varslet at basen åpner hvis takstene flyselskapene betaler flyplassen blir senket. Det ligger det ikke an til at kommer til å skje, mener han.
USA kommer
Et annet flyselskap som skal til København er American Airlines. Flere amerikanske flyselskaper ekspanderer sterkt i Europa. Det skyldes en økt interesse for Europa fra amerikanerne, noe mange europeiske reisemål nå jubler over.
Bortfallet av reisende fra Asia har vært merkbart, og amerikanerne tar med seg en kultur med stort forbruk.
American legger til tre nye reisemål i Europa neste sommer – København, Napoli og Nice. Disse flyene skal gå fra Philadelphia. Det planlegges også å gjenoppta flyvninger mellom Chicago og Venezia, som ble droppet for fire år siden.
Det Fort Worth-baserte flyselskapet sier i en uttalelse at det også vil utvide sommer-rutene på noen transatlantiske ruter lenger enn tidligere somre.
Flyselskapet Delta gjør noe lignende i år.
Flyekspert Hans Jørgen Elnæs er ikke overrasket.
– Det er stor interesse for Skandinavia i USA, og dermed økt etterspørsel, forklarer han.
– At American kommer inn har kanskje ikke så veldig stor effekt, men det betyr likevel mange amerikanere til Europa.
I tillegg går flyene begge veier, noe som gir skandinavere økte muligheter motsatt vei. ©