Total reisetid blir på 20 timer, ifølge en pressemeldingen fra det private nederlandsk-belgiske togselskapet.
Tre klasser
Oppstarten er neste år med avgang fra Brussel og stopp i nederlandske Utrecht, tyske Köln og München, Innsbruck i Østerrike og derfra til Italia med stopp i Verona og endestasjonen i Venezia.
I september i fjor åpnet European Sleeper sin første rute – en forbindelse med nesten 20 stopp fra Brussel via Schiphol lufthavn, Amsterdam, Berlin og Dresden til Praha.
Nattogruten, som også har en spisevogn i togsettet, skal gå mellom Brussel og Venezia i februar og mars neste år. Da er det vinterferie i en rekke europeiske land, samtidig som det er høysesong for skikjøring i Alpene. Perioden inkluderer også det berømte karnevalet i Venezia, fra slutten av februar til begynnelsen av mars.
European Sleeper har tre klasser til forskjellige priser – det er sovevogner, togvogner med liggende seter og en økonomiklasse med vanlige seter.
Flere prosjekter
I sovevognene reiser menn og kvinner sammen, men det er også avdelinger kun for kvinner.
Ifølge pressemeldingen setter European Sleeper opp den nye ruten på grunn av stor etterspørsel etter bærekraftige transportformer til vintersportssteder i Alpene
– Vi er glade for å introdusere denne nye togforbindelsen, som går fra Nordsjøen til Middelhavet, sier Chris Engelsman, en av de to grunnleggerne av European Sleeper.
Den kommende togruten kan bestilles på European Sleepers nettsted og via partneren Green City Trip. Det er ventet å åpne for bestillinger rundt 1. september. Da vil også prisene være klare, ifølge meldingen.
European Sleeper jobber med flere ruteprosjekter. En av de neste kan være fra neste år mellom Amsterdam og Barcelona. I tillegg vurderer European Sleeper å investere i egne togvogner, men dette vil kreve inn 40-60 millioner euro (mellom 450 og 660 millioner kroner). ©