CO2-utslippene fra europeisk luftfarten er tilbake på før-pandemisk nivå. Ifølge en ny rapport fra organisasjonen Transport & Environment (T&E)* tok over 8,4 millioner flyavganger av fra europeiske flyplasser i 2024, og slapp ut totalt 187,6 millioner tonn karbondioksid.
Kraftige økninger
På bakgrunn av dette blir det skjerpede klimakrav, der flyselskaper gradvis må begynne å betale for sin klimapåvirkning.
Inntil nylig mottok flyselskaper store deler av utslippskvotene sine gratis innenfor EUs kvotehandelssystem. Det er over nå. I 2025 må bedriftene dekke halvparten av kostnadene selv – og fra 2026 for hele kostnaden.
Dette gjelder imidlertid bare for flyvninger innenfor Europa.
Europakommisjonen kan allerede neste år bestemme at langdistanseflyvninger også skal omfattes av EUs strengere system. Det vil kunne bety kostnadsøkninger på over tusen prosent for disse flyvningene.
Bærekraftige løsninger
Ifølge anslag kan de nye reglene øke prisen med rundt 550 kroner per person per billett innen Europa og opptil 2000 kroner på langdistansereiser. Legg til økte krav til biodrivstoff, der EU nå krever minst to prosent bærekraftig flydrivstoff – et tall som vil øke til 70 prosent innen 2050.
Dette forventes å gi ytterligere 550 kroner per europeisk flyreise.
Ifølge T&E slapp Lufthansa ut ti millioner tonn karbondioksid i 2024 og betalte nesten to milliarder kroner for utslippene. Innen to år kan tallet øke til over 17 milliarder.
*Transport & Environment (T&E) er en ideell organisasjon med base i Brussel som fokuserer på å fremme bærekraftige transportløsninger i Europa. Organisasjonen ble grunnlagt i 1990 og er en av de mest innflytelsesrike stemmene innen europeisk transport- og klimapolitikk. ©