Konsernet med flest bestillinger er Norwegian Cruise Line Holdings.

Enorme skip

I dag seiler det rundt 450 havgående cruiseskip på verdenshavene.Dette antallet vil øke de neste ti årene med ytterligere 67 skip, til en samlet verdi på rundt 956 milliarder kroner, ifølge Cruise Industry News.

I tillegg kommer alle elvecruiseskipene.

Totalt for de 67 skipene som det så langt er lagt inn bestillinger på er det snakk om totalt 170 000 sengeplasser.

Rederiet med flest bestillinger er Norwegian Cruise Line Holdings, med totalt 13 skip til en samlet verdi på i underkant av 160 milliarder kroner. NCL-gruppen inkluderer tre merkevarer – hoved-produktet Norwegian Cruise Line med i dag 19 cruiseskip, det «finere» Oceania Cruises (sju skip) og high-end-rederiet Regent Seven Seas Cruises (fem skip).

LES MER: Derfor blir cruise-skipene stadig større!

Den siste kjente bestillingen er fra Royal Caribbean International, som får et fjerde skip i Icon-klassen – verdens største klasse med totalt plass til nesten 10 000 passasjerer og besetningsmedlemmer. Skipet koster cirka 21 milliarder kroner.

Forrige måned bestilte Disney Cruise Line fire nye cruiseskip for levering mellom 2027 og 2031.

Lang tidshorisont

Verdens største cruisekonsern Carnival har også i år lagt inn en bestilling, på tre cruiseskip for levering mellom 2029 og 2033. Skipene er større enn Carnivals nåværende største skip.

Tre europeiske verft dominerer i byggingen. Chantiers de l’Atlantique i Frankrike, italienske Fincantieri og Meyer Werft i Tyskland (og Finland) er de tre primære europeiske verftene som bygger hoveddelen av de store havgående cruiseskipene.

Kundene er nesten alle de store cruiserederiene, inkludert de tre største Carnival, Royal Caribbean og Norwegian.

Og mens ordrebøkene ved verftene for ti år siden var fulle de neste fem årene, bestiller cruiserederiene nå nye skip ti år inn i fremtiden, ifølge Cruise Industry News.

Og tillegg bestilles det stadig større skip med plass til enda flere passasjerer. 

– «Våpenkappløpet» mellom cruiserederiene er i full gang. Tanken er at når konkurrenten bestiller «en skinnende ny ting» må de også gjøre det, sier avisens redaktør Monty Mathisen. ©