Airbus A321XLR-flyet har en rekkevidde på hele 8700 kilometer, som dermed kan brukes på oversjøiske flyvninger til for eksempel USA og reisemål i Midtøsten, Afrika og Asia.
Nye ruter
Airbus sendte flytypen i luften for første gang i juni 2022, men det er først nå at flyprodusenten har fått endelig typegodkjenning av EASA (European Union Aviation Safety Agency), som har sertifisert flytypen. Det skjer etter et omfattende testprogram.
Det forventes å være i kommersiell drift innen få måneder.
– Med den lange rekkevidden vil A321XLR bringe gi nye muligheter for flyselskapene og passasjerene, sier Christian Scherer, administrerende direktør for kommersiell divisjon i Airbus, som sier sertifiseringen markerer en milepæl for Airbus.
Han snakker om en såkalt «game changer» i internasjonal luftfart. Flyene vi gi grunnlag for nye direkteruter, som ikke tidligere var mulig.
Store kunder
Airbus understreker at flyet kan komplementere de store widebody-flyene. De smale flyene gir fleksibilitet til å åpne nye ruter og utfylle lange ruter med variabel etterspørsel.
Airbus A321XLR bruker 30 prosent mindre drivstoff per sete sammenlignet med tidligere generasjoner. Kostnaden per flytur er omtrent halvparten av kostnadene for å operere såkalte widebody-fly.
Airbus opplyser at det er solgt over 500 eksemplarer av flytypen, som vil bli levert til over et titalls forskjellige flyselskaper de neste årene. Blant de store kundene er IndiGo Airlines, American Airlines, United Airlines og Air Canada, mens det på europeisk side er mottatt bestillinger fra blant annet Aer Lingus, Iberia, Icelandair og Wizz Air.
To klasser
Det spanske flyselskapet Iberia, en del av luftfartskonsernet IAG, blir lanseringskunde for flyet, som etter planen skal motta de første eksemplene i fjerde kvartal 2024.
Det sies at flyet kan brukes til å åpne ruter fra Madrid til for eksempel Atlanta, Orlando, Philadelphia og Charleston.
Iberias kommende Airbus A321XLR-fly vil utstyres i en to-klasses konfigurasjon med totalt 182 seter, hvorav 14 vil være på Business Class, mens de resterende 168 vil være Economy Class-seter.
– Vi ser frem til å samarbeide med kundene våre for å støtte integreringen av flyene i de respektive flåtene, konkluderer Christian Scherer. ©