Mange reiser til denne delen av Norge både for å oppleve området omtalt som «Norges Toscana» – de rullende åsene og de mange flotte gårdsbrukene – og bli kjent med noe av det som produseres her.

Og det er ikke bare kylling.

NATURKRAFT: Louise Gjør er blitt en sentral skikkelse også for reiselivet i stange. (Foto: Bjørn Moholdt)

Handler alt

Louise Gjør på Fredheim Gård er en sentral skikkelse i reiselivet i Stange og området rundt.  Bruket som Louise idag driver har vært i familiens eie siden 1939. Her er det 7500 verpehøner, og det produseres gjennom året kål, løk, blomkål og jordskokk, samt tomater, agurker, skvåsj, brokkoli, knutekål, sommerkål, rosenkål og tidlig potet. For å nevne noe.

– Med økte matvarepriser tvinges vi alle til å bli mer kreative og bevisste, og vi opplever nå at folk kommer til oss på bygda også for å handle alle ingredienser til ukas middager, sier Gjør.

Ikke bare for å se på altså, eller ta en kopp kaffe med en hjemmelaget kake til altså.

Nå om dagen er Louise mest kjent som en av bøndene i Felleskjøpets nye reklamefilm, men hun lenge vært en sterk røst i landbruket i Innlandet. Hun brenner for gode råvarer og godt vertskap. Gårdsutsalget hennes i Stange Vestbygd ble i 2021 kåret til landets beste. Reisende fra fjern og nær kommer hit.

– Gårdsutsalg selger ikke lenger bare «krydderet», men hovedingrediensene i reiselivet, mener hun.

MYE MER: I tillegg til alle grønnsakene får du som besøkende på Fredheim gårdsutsalg også kaffe med noe godt til, som denne iskremen fra Kvarstad Gård. (Foto: Bjørn Moholdt)

I høst har hun nemlig sett hvordan handlemønsteret til mange av kundene er i ferd med å endre seg. 

Skjer noe med smaken

– Nå kommer kundene med middagsønsker for uka, og handler gjerne alle ingrediensene hos oss, istedenfor i en kjedebutikk, forklarer hun, og fortsetter:

– De ser at de får mer mat for pengene, med bedre råvarer, og mange er opptatt av at pengene ikke havner hos de store mellomleddene.

Fredheim gårdsutsalg byr på kortreiste karbonader, spekeskinke, rakfisk, oster, egenproduserte egg, pizzasauser, i tillegg til norsk-eksotiske grønnsaker, som fennikel og lilla rosenkål.

– Det morsomme er at vi også ser en ny trend ved at folk i begynnelsen av 20-åra kommer til oss for å kjøpe varer som er kortreiste, eller itte-reste, som vi kaller det her. De vil støtte bøndene, noe som varmer, sier Louise.

Stadig flere av kundene på Fredheim gårdsutsalg spør etter gulrøtter og poteter med jord på, for smakens skyld. 

– Ja, for det skjer nok noe med smaken på gulrøtter som har blitt kastet rundt i ei vaskemaskin og mellomlandet ulike plasser, før de kommer inn i kjøleskapet ditt, forklarer Louise på sitt typisk humoristiske vis. 

I tillegg til den åpenbare naturskjønnheten rundt henne bidrar utvilsomt Louises kvikke replikk til å at så mange nå finner veien til gården med de mange grønnsakene. ©