Avtalen ble gjort mellom St Pancras Highspeed jernbanestasjon i London og Getlink, den franske operatøren av infrastrukturen i den 50 kilometer lange kanaltunnelen.

Idag suser høyhastighets Eurostar-tog til og fra St. Pancras-stasjonen i London via Eurotunnelen, men i fremtiden vil mange flere operere mellom den britiske hovedstaden og et økt antall reisemål på det europeiske fastlandet.

Kanaltunnelen har ifølge Getlink kapasitet til dobbelt så mye togtrafikk som i dag.

Flere skal med

Mens Eurostar i dag har monopol på høyhastighetstog mellom London og Amsterdam, Brussel og ikke minst Paris, må tjenestetilbudet utvides betydelig.

Dette skal blant annet skje ved å avskaffe Eurostars monopol og få andre høyhastighets operatører på banen, bokstavelig talt. Det skal også skje ved å gi plass til flere passasjerer ved å bygge ut St. Pancras. 

Stasjonen har i dag kapasitet på 1800 passasjerer i timen, mens planene om utvidelse krever plass til 5000 passasjerer i timen. Denne utvidelsen forventes å være fullført i 2030.

Flere ruter øker

Kommende nye høyhastighetsruter fra London er planlagt å inkludere forbindelser til blant annet Bordeaux, Frankfurt, Genève, Köln, Marseille, Milano og Zürich. Om man kommer i mål med alle planene  vil togreiser på opptil seks timer – tidsmessig – være konkurransedyktige med flyreiser.

I fjor hadde Eurostar totalt 19,5 millioner passasjerer, en økning på 850 000 reisende sammenlignet med 2023. De fire rutene som vokste mest i løpet av 2024 var London-Paris, London-Brussel, Paris-Brussel og Paris-Amsterdam.

Flere eiere

Eurostar skal investere i 50 nye høyhastighetstogsett, en vekst på 30 prosent. Mens Eurostar hadde de nevnte 19,5 millioner passasjerene i fjor, sier prognosen at selskapet vil nå 30 millioner reisende innen 2030. Når Eurostar-tog går på sitt raskeste, når de 300 kilometer i timen.

Majoriteten av Eurostar eies av den statseide franske jernbanen SNCF Voyageurs Belgias SNCB, har i underkant av 20 prosent, mens et infrastrukturfond har de resterende 6,5 prosentene. ©