Selv om laget ikke ligger helt i ligatoppen er Manchester United (Man U) verdens mest kjente fotballklubb. Ingen har som dem klart å skape en global fotballmerkevare, noe interessen rundt Solskjær-signeringen også viser.
I Kina er fotballinteressen sterkt voksende, og landet håper med tiden å bli et kraftsentrum innen sporten. Nå skal de hente drahjelp i dette arbeidet fra den britiske klubben.
“Laget har mer enn 107 millioner følgere online.”
I fjor inngikk Man U en avtale med den kinesiske eiendomsutvikleren Harves om å etablere ikke mindre enn tre Manchester United Entertainment and Experience Centers (MUEEC) i millionbyene Beijing, Shanghai og Shenyang. Disse anleggene skal ikke bare styrke lagets stilling og rekrutteringsgrunnlag i det enorme landet, men også gi den sterkt voksende tilhengerskaren en mulighet til å få en smakebit av Man U.
De påkostede anleggene vil blant annet inneholde interaktive opplevelser og utstillinger, restauranter og butikker, i tillegg til å skape en autentisk aura særlig rundt kampdagene med nye og innovative løsninger. De skal også gi en innføring i lagets historie.
Man U har sterke forbindelser til Kina, helt siden De røde djevlenes første tur til landet i 1975. Siden den gang har antallet fans økt, ikke minst fordi laget jevnlig har besøkt landet, og at Man U de siste tiårene har opplevd en eventyrlig suksess som verdens sterkeste fotballmerkevare.
Med sine 20 ligatitler er Manchester United fortsatt Storbritannias største fotballsuksess, og er den klubben i verden med flest tilhengere i Kina. Laget har mer enn 107 millioner følgere online.
For øvrig er ikke Man U den første fotballklubben som knyttes til en lignende satsing i Kina. I april i fjor åpnet den franske toppklubben Paris Saint-Germain dørene til PSG Park i Shanghai. BM
