Det er ikke uventet at forbrukerne måt betale deler av regningen for at flyselskapene fra 1. januar 2025 må blande inn i gjennomsnitt to prosent grønt flydrivstoff (SAF, Sustainable Aviation Fuel), opp til fem prosent i 2030.

Gjelder også Norge

Dette kravet samt EUs kvoteordning ETS og den internasjonale ordningen via CORSIA vil legge press på flyselskapenes økonomi. Deler av byrden blir overført til passasjerene.

På den bekgrunn vil Lufthansa-konsernets flyselskaper kreve et miljøtillegg på mellom 11,70 og 850 kroner, avhengig av valgt reiselengde og reisemål. 

Tillegget vil gjelde for alle reiser med avganger fra 1. januar 2025 og fra de 27 EU-landene samt Storbritannia, Norge og Sveits.

Lufthansa opplyser i en pressemelding at gjeldende kostnad vil fremgå av bookingbildet på selskapenes nettsider.

Grønn omstilling

Tillegget vil gjelde reiser med Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels Airlines og Eurowings samt konsernets regionale flyselskaper  Lufthansa CityLine, Lufthansa City Airlines, Air Dolomiti, Edelweiss Air og Discover Airlines.

Lufthansa-konsernet argumenterer med at det årlig investeres milliarder av euro i nye teknologier, men at det ikke vil være mulig å dekke de økende merkostnadene som følge av de nye lovkravene alene.

– En del av disse forventede kostnadene for neste år må derfor dekkes av det nye miljøtillegget, skriver selskapet i pressemeldingen.

Lufthansa-selskapene jobber ifølge pressemeldingen med den grønne omstillingen gjennom reduksjons- og kompensasjonstiltak, og skal etter planen halvere CO2-utslippene innen 2030 sammenlignet med utgangspunktet fra 2019. Dette må blant annet gjøres ved flåtemodernisering, kontinuerlig optimalisering av flyoperasjoner og altså økende bruk av SAF. ©