Det er Lufthansa Group, som blant annet omfatter det sveitsiske flyselskapet, som lanserer det de kaller Star Alliance Biometrics. Teknologien baserer seg på biometrisk identifikasjon, som ansikts-gjenkjenning – ikke ulikt det mange nå bruker på sine mobiltelefoner.
Star Alliance som også SAS tilhører har utviklet en biometrisk identifikasjons-plattform som ifølge Lufthansa gjøre kundereisen for alliansens passasjerer til dels betydelig enklere.
Kontaktløs betjening selges også inn som en betydelig fordel i disse Corona-tider.
Ifølge en pressemelding fra selskapet blir i disse dager den tilknyttede infrastrukturen som gjør plattformen anvendelig installert på Lufthansas hovedflyplasser München og Frankfurt
– Biometri vil bli stadig viktigere når vi reiser i fremtiden, sier Christina Foerster, leder for IT og samfunnsansvar i Lufthansa-gruppen.
– Spesielt nå under pandemien er slike berøringsfrie prosesser på flyplassen et stort pluss. I Lufthansa-konsernet vil biometrisk teknologi og løsninger i økende grad sikre forenklede og mer effektive prosesser på flyplasser, og dermed forbedre reiseopplevelsen for våre passasjerer betydelig, sier hun videre.
Medlemmer av Lufthansas og SWISS sitt Miles & More bonusprogram og som tar biometri i bruk vil kunne passere sikkerhetssonene og ombordstignings-skranken på en fullstendig berøringsfri måte.
– Fra november vil Star Alliance Biometrics gjøre det mulig for våre bonus-medlemmer å bevege seg gjennom flyplassene i München og Frankfurt ved kun å bruke av ansikts-gjenkjenning. Dette er en viktig milepæl for oss, understreker Foerster.
Identifikasjons-prosessen vil også fungere for passasjerer med masker.
Star Alliance Biometrics-tjenesten er basert på NEC IPS NEC I: Delight programvare for biometrisk identitets-gjenkjenning.
Tjenesten blir tilgjengelig uten omkostninger for kundene i Miles & More-programmet som har samtykket til å dele sine biometriske data med flyselskapet. ©