Akkurat da den internasjonale cruisenæringen var på vei opp av den dype Corona-dalen får den Ukraina-krigen i fanget. I Europa er særlig Middelhavet populært i sommermånedene, men også Østersjøen har attraktive reisemål for verdens cruiseskip.

Særlig Nord-Europa har økt i omfang de siste årene, noe som nå setter rederiene i en liten kattepine.

Vurderer Vestlandet

Krigen i Ukraina påvirker særlig trafikken i Østersjøen. St. Petersburg var for eksempel et svært populært stopp for mange av rederiene. Det er helt utelukket nå, noe som gjør at også Helsinki blir berørt.

Den finske hovedstaden ligger knapt 350 kilometer unna, noe som gjør rederiene – og ikke minst passasjerene – nervøse.

Dermed åpenbarer Norge seg som en attraktiv «nødhavn». 

– Den siste måneden har vi fått ti nye bestillinger som følge av situasjonen. Rederiene ønsker å flytte skipene sine fra øst til vest, sier havnesjef Tor Mikkel Tokvam i Aurland i Sogn til NRK.

Tokvam understreker at den pågående krigen trolig vil legge en demper på den generelle reiselysten, noe som vil påvirke passasjertallet. 

Før pandemien tok kommunen på vel 1700 innbyggjarar imot mer enn én million turister hvert år.

Daglig leder i Cruise Destination Hardangerfjord, Helge Møller, har vært i kontakt med åtte engelske rederier som nå som vurderer å dirigere om cruisetrafikken fra Østersjøen til Vestlandet.

Mangler kapasitet

Seniorforsker Carlo Aall ved Vestlandsforsking tror krigen i Ukraina kan få konsekvenser for reiselivet på fleire måter. At for eksempel langveisfarende rett og slett dropper hele turen i turbulente tider.

– Jeg tror de fleste oppfatter Norge som mer fredelig enn andre. Samtidig har vi sett tidligere at for eksempel amerikanske turister svarer med å ikke reise i det hele tatt, sier han.

Også Oslo hamn opplever at krigen i Ukraina påvirker cruisetrafikken. Havnesjef Ingvar M. Mathisen sier til TV 2 at de har fått mange forespørsler fra rederier som ønsker å erstatte St. Petersburg med Oslo.

– Det er invasjonen av Ukraina som blir oppgitt som grunn til at vestlige skip ikke vil gå til St. Petersburg, sier han.

Så langt er det booket inn 31 nye anløp til Oslo.

Nordfjord Havn i Nordfjord har takket nei til flere cruiseskip som ønsket å svinge innom i sommer. Havnedirektør Kjell Fagna bekrefter at de har fått 10–15 spørsmål om å ta i mot flere cruiseskip.

– Men det har vært på dagar der vi allerede har store skip, så det har ikke vært aktuelt, sier han.

Bergen havn har også måttet takke nei til flere forespørsler. Marknadssjef Nils Møllerup anslår at Bergen har sagt ja til 10 000 ekstra cruiseturister hittil. ©