Kinas høyhastighetsnettverk har med dette gjort et historisk sprang, fra en som følger etter til en global leder. Kinesisk teknologi setter nå standarden som andre ønsker å leve opp til, sier en talsperson for den kinesiske togprodusenten CRRC.

Mer fart, mer plass

Uttalelsen kom i forbindelse med avdukingen av prototypen nylig, som det angivelig er arbeidet med siden 2018. CR450 skal erstatte de nåværende CR400 Fuxing-togene, som kjører mellom en rekke kinesiske byer. 

Disse har en toppfart på rundt 350 kilometer i timen, noe den nye togtypen vil overgå. Det sies at CR450 nådde hastigheter på opptil 450 kilometer i timen i testfasen, men CRRC satser på at det skal kjøre i 400 kilometer i timen når toget tas i bruk.

Den høyere hastigheten er mulig fordi prototypen er omtrent ti prosent lettere enn forgjengeren, akkurat som formen på førerhuset og aerodynamiske frontruter reduserer vindmotstanden.

Det er ikke bare toppfarten som er økt. Ifølge CRRC er det fire prosent mer plass i kabinen sammenlignet med CR400 Fuxing-togene  CR450 støyer heller ikke mer enn forgjengeren.

Snart på skinner

I tillegg opplyses det at det nye toget er utstyrt med rundt 4000 sensorer som holder øye med CR450s såkalte kritiske deler. Det dreier seg blant annet om togets skrog, ulike kontrollsystemer og mekanismen som har som mål å varsle dersom det oppstår brann.

Det nye toget er allerede testet. Så langt er gjennomført mer enn 200 dager med høyhastighets-testing på ruter som Zhengzhou-Wanzhou, Jinan-Zhengzhou, Mile-Mengzi og Fuzhou-Xiamen. Alt i alt har prototypen gått mer enn 200 000 kilometer.

Produksjonen av CR450 har ennå ikke fått klarsignal, men den kinesiske regjeringen har uttalt at togtypen må settes i drift så snart som mulig, skriver nettstedet RailTech.

Det spekuleres nå i at den høyere hastigheten kan føre til at Kinas høyhastighetsnettverk må oppgraderes ytterligere slik at det er klart til å kjøre i opptil 400 kilometer i timen. Det foreligger allerede planer om å utvide dette nettverket med 25 prosent innen 2030. ©