Det sier seg nesten selv at et hotell av dette formatet, med skarve 12 rom, ikke er etablert for prisbevisste forretningsreisende.

Eilert Smith er «formet» som en skulptur for å berike byen, rett og slett, koste hva det koste vil. Det skal vi alle være glade for. Hotellet må ses på som en opplevelse så vel som et overnattingssted – på et meget høyt nivå.
Du bor rett og slett i et kunstverk.
Fine detaljer
I ettertid er det slik flere av den kjente arkitektens mange bygninger også omtales. Eilert Smith (1903-19171) tegnet ikke bare landemerker som Sola Strandhotell, men også private hjem. Hans format var funksjonalismen, som den kjente sveitsisk-franske arkitekten Charles-Edouard Jeanneret, mest kjent som Le Corbusier, gjorde til en internasjonal farsott.
Funkis ble særlig brukt på industribygg, men den nøkterne stilen snek seg altså også inn på andre områder.
I 1937 flyttet Rogaland Felleskjøps maskinavdeling inn i det som i dag er Eilert Smith Hotel. Da var var det nettopp det funksjonelle som var avgjørende – at bygget først og fremst tjente sin hensikt. Samtidig skal arkitektur ideelt sett ha et høyere formål. Den bør berike omgivelsene, og menneskene rundt berøres. Den skal med andre ord også snakke til hjertet, noe mange av dagens arkitekter ofte må kompromisse på.
Funksjonalismen som stilart vokste frem i mellomkrigstidens Europa. Den kjennetegnes av det renskårne, gjerne buer, men også med en tilbakeholdenhet som på mange kan virke kald og distansert.
Men her ligger djevelen i detaljene – og helheten. For et hus er ikke et hjem før det er innredet og befolket, noe Corbusier også var svært bevisst på. I likhet med sin finske kollega og samtidige Alvar Alto var detaljene helt ned til bestikket (sjekk Savoy restaurant i Helsinki) avgjørende.
Delikate arbeider
I 2018 – 50 år etter Smiths død – gjenoppsto hans signalbygg i overhalt drakt og en ny funksjon. Da hadde det som tidligere var et industribygg fått en solid «makeover» av en annen lokal arkitekt – Pål Trodahl i Trodahl Arkitekter. Om ikke hans hånd har vært like detalj-fokusert som nevnte Alto er nettopp hensynet til detaljene noe man raskt legger merke til.
Det stilrene og modernistiske er ikke minst aksentuert av en ny toppetasje kalt «Eilert Smiths residens». Den 250 kvadratmeter store suiten i to etasjer savner sin make i hvert fall er på berget. Opprinnelig var leiligheten tiltenkt byggherren, nå avdøde Kristoffer Stensrud, sin sønn. Men underveis i prosessen skjønte man at leiligheten måtte bli toppen på hotellkransekaka i all sin underspilte eleganse.
I to etasjer – med en fenomenal utsikt over havet i penthouse-leilighetens øverste del – når bygget på et vis sitt klimaks – «svøpt» i italiensk naturstein (travertin) og lekkert utsmykket med møbler fra norske Eikund og danske Finn Juhl som den er.
Egersund Møbelsnekkeri har også utført delikate trearbeider, som er med på å understreke byggets «skulptur-følelse».
– Målet har vært å ta vare på historien, og samtidig ta den videre, sier hotellsjef Tone Herigstad.
Et reisemål
Eilert Smith Hotel har ingen resepsjon i tradisjonell forstand. En tallkode gjør at du etter innsjekk låser deg selv inn både til selve hotellet og på rommet. Det er som å komme til sin egen leilighet – med egen restaurant i hotellets første-etasje.

For et interessant supplement til Eilert Smith – og noe som passer godt inn i hotell-konseptet – er svært anerkjente restaurant RE-NAA – drevet av ekteparet Torill og Sven Erik Renaa. Stavangers etter sigende beste (to Michelin-stjerner) og mest anerkjente spisested leverer matopplevelser på høyt nivå, samt frokost-tjenesten til hotellet. Sistnevnte kommer til deg som roomservice. Du kan med andre ord nyte det overdådige, økologisk innrettede måltidet i ro og mak på rommet – som med sine rause vindusflater vender ut mot havna og det spesielle, akvarell-aktige lyset du finner i denne delen av Norge.
Sengene er «tykke» og akkurat passe myke, med en kvalitet i dyner og puter du knapt finner maken til. Frokostene i senga kan med andre ord bli lange, og det er nesten som det bør være.
For Eilert Smith er et reisemål i seg selv.
Men glem ikke resten av byen. Stavanger er en by du kommer til å forelske deg i – om du ikke allerede har gjort det.
Det er dog en litt annen historie. ©