Det er Innovasjon Norge som står bak Turistundersøkelsen, som blant annet kartlegger hvilke aktiviteter turistene oppsøker, hvor tilfredse de er samt hva som var motivet for å legge ferien til Norge.

Fornøyde 

Undersøkelsen viser at det kom flere turister til Norge i fjor sommer enn det gjorde i samme periode i 2019 – året før pandemien. Vandring og fotturer topper listen over de mest populære utendørsaktivitetene. 

I den forbindelse søker 66 prosent av de spurte at de var ute etter stillhet og ro.

– Selv om Norge er mangfoldig og rikt på kultur, forbindes vi nok i stor grad mest med naturen vår. Turistene opplever trolig å få mer fred og tid for seg selv her sammenlignet med i andre land, sier direktør for reiseliv Aase Marthe Horrigmo i Innovasjon Norge til NTB. 

LES MER: Lofoten – de siste vikingers land!

I snitt kommer de besøkende fra utlandet i grupper på fem personer. Halvparten kommer i bil, og det store flertallet bruker også bil på reisen mens de er her. 

Undersøkelsen viser også at to av tre utenlandske turister er interessert i å oppleve norsk kultur og ønsker å bli mer kjent med landet mens de er her.

– Turistene er gjennomgående fornøyde. Dette er viktig for Norge og den norske reiselivsnæringen og er kanskje den beste reklamen vi kan få, sier Horrigmo.

Sterk vekst

Undersøkelsen viser at nordmenn bruker mer penger per døgn når de er på norgesferie enn gjennomsnitts-turisten fra utlandet. Tiden de oppholder seg i landet er likevel lengre for utenlandske feriereisende, og deres totale ferieforbruk er nesten dobbelt så høyt.

Amerikanere, asiater og briter topper listen og har i gjennomsnitt et totalforbruk gjennom hele ferien på over 40 000 kroner per reisefølge.

En av de viktigste driverne for forbruk er bruk av guide eller deltakelse på organiserte turer i naturen. Disse turistene, som utgjør 24 prosent av totalen, brukte 865 kroner mer per døgn enn gjennomsnitts-turisten.

Utenlandske kommersielle gjestedøgn økte med tre prosent sommeren 2023 sammenlignet med i 2019. Det skyldes blant annet sterk vekst i gjestedøgn på campingplasser og i hyttegrender, med en økning på henholdsvis 14 og 33 prosent.

Tar hensyn

Fire av ti turister svarer at de tok hensyn til natur og klima under planleggingen av ferien. Mange svarer også at de bevisst handler fra lokale bedrifter, velger klimavennlige transportmidler og følger råd og anbefalinger om hvordan de skal ferdes for å ta vare på naturen og dyrelivet.

Horrigmo sier at bærekraft er et viktig satsingsområde for norsk reiselivsnæring og er positiv til utviklingen hun ser blant turistene.

– Utviklingen vi har sett blant de reisende blir nå bekreftet i undersøkelsen. Det er positivt at så mange som én av tre utenlandske turister tar hensyn til natur og klima når de planlegger ferien, sier hun.

Samlet svarte 38 prosent av de utenlandske feriereisende at de undersøkte om reisemålet, transportmåten og/eller opplevelsen var klimavennlig da de planla reisen. ©