Bakgrunnen er ønsket om at kundene sosialiserer mer, og ikke hele tiden har nebbet nede i telefonen.

Innelåst 

En restaurant i Kent i England slår av 20 prosent på regningen om du er villig til å låse mobiltelefonen din i en liten «bordcelle». Du får tildelt nøkler til cella, men telefonen må være låst inne under måltidet.

– Vi ser ofte at folk og familier som komme inn bare sitter på telefonene sine, sier sjefen for Spise Fusion Rajeev Gupte til KentOnline. 

– Da vi for et par år siden hadde en stor gruppe til lunsj la jeg merke til at noe var annerledes. Det v ar abre at alle var engasjert og snakket med hverandre,. Ingen glodde på telefonene sine, sier han.

INSTA: Noen er mer opptatt av å ta bilder av maten sin og sende det ut på sosiale medier enn å være med i samtalen rundt middagsbordet.

Det var en av restaurantens kokker, etter å ha spist på en London-restaurant med et lignende «telefonbur», som ga ideen til det de kaller «Middag er bedre når vi spiser sammen»-kampanjen. 

– Vi elsker å se folk nyte hverandres selskap, skrier restauranten blant annet på Facebook. 

Og fordi de setter så stor pris på det tilbyr de 20 prosent rabatt på mat på bord med fire eller flere, hvis alle middagsgjestene på bordet er enige om å låse telefonene sine i et telefonfengsel, slik at alle «kan konsentrere seg om de viktige tingene».

Også McDonald’s

I 2017 debuterte Londons Tea Terrace Restaurants and Tea Rooms med det de kalte «phonetentiary», en boks med en kombinasjonslås hvor kundene kunne oppbevare mobilene sine. Designet som en innbunden bok var boksene estetisk tiltalende.

– Vi ønsker å bringe tilbake de gode, gamle samtalene, sa Tea Terrace-direktør Rowena Shouly den gang. 

– Svært ofte ser vi at gjester, spesielt familier med tenåringer, ikke engasjerer seg i samtaler fordi barna er på smarttelefonene sine hele tiden. 

I Wrexham i England har puben Fat Boar også låst villige gjesters telefoner unna. Der har de ansatte beholdt nøklene for å forhindre at noen blir fristet til å arrangere en «fengselsrømning» midt i måltidet. 

På Bistecca i Sydney i Australia inviteres gjestene til å delta i restaurantens «digital detox»-program. Der gir kundene fra seg telefonene sine ved døren. 

– Sytti prosent av gjestene er glade for å gjøre det, ti prosent er usikre, men gir seg til slutt. Omtrent 20 prosent sier nei, sier medeier Warren Burns til The Australian.

Til og med en McDonald’s i Singapore ble med på den nye mini-trenden, og installerte små plastskap der de som ønsket å oppleve det de kalte «en hyggelig familiedate» kunne legge igjen telefonene sine under måltidene. ©