Det nye navnet er Go Nordic Cruiseline, og ifølge pressemeldingen som følger lanseringen er målet «å skape enda bedre kvalitetsopplevelser om bord». Det skal blant annet bli fokus på nordisk underholdning og nordisk gastronomi, samt mer tid til å utforske de nordiske hovedstedene.
Mange kundegrupper
De nye eierne Gotlandsbolaget viser i pressemeldingen spesielt til det de kaller sin stolte nordiske arv.
– I mer enn 150 år har vi seilt passasjerer mellom København og Oslo, og skapt minneverdige opplevelser til sjøs for både skandinaviske og internasjonale gjester, sier rederiets toppsjef Kim Heiberg om ruten som nå altså heter Go Nordic Cruiseline.
Ruten ble overtatt 1. november 2024 av det svenske passasjerrederiet Gotlandsbolaget, som har brukt tiden siden overtakelsen med å utvikle nytt navn, merke, logo og farger for ruten mellom de to skandinaviske hovedstedene.
Samtidig jobbes det ifølge Heiberg dedikert med å oppgradere produktet og opplevelsen ombord.
– Vi skal utvikle produktet i en enda mer nordisk retning, med fokus på for eksempel nordisk underholdning og nordisk gastronomi, forklarer han om den videre satsingen.
Samtidig skal rederiet levere en god reiseopplevelse for selvkjørende gjester som reiser med bil på vei blant annet til skiferie, sommerferie og helgeturer.
– Og vi fortsetter å fokusere på å skape høykvalitets minicruiseopplevelser for par, familier, vennegrupper og bedrifter – med mer tid til å utforske de to nordiske hovedstedene, sier Heiberg videre.
Superspent
Et av rutens skip, Nordic Pearl, kom nylig tilbake fra tørrdokk i nye, vanngrønne farger og rød skorstein, samt med oppgraderte lugarer og fellesarealer.
Etter skiferiesesongen, i midten av mars, vil rutens andre skip ut i trafikk, etter å ha fått samme oppgradering. Navnet på det skipet blir Nordic Crown.
Rederiet sier videre i pressemeldingen at grunnen til at de allerede nå går ut med det nye merkenavnet er den store publikums-interessen.
Ifølge Heiberg utgjør oppgraderingen den største investeringen i rutens historie.
– Det har vært mye gjetting, og derfor er vi superspente på å dele vårt nye merkenavn med våre gjester – og ser samtidig frem til å lansere mange nye initiativer de neste månedene, konkluderer Kim Heiberg.
Ruten København-Oslo hadde i fjor over 700 000 passasjerer.
Om Gotlandsbolaget: Ble grunnlagt i 1865 og er Sveriges eldste passasjerrederi. Basert på den svenske øya Gotland driver Gotlandsbolaget passasjer- og godstjenester samt cruise til og fra Gotland, Nynäshamn, Oskarshamn, Oslo, Frederikshavn, København, Stockholm og Mariehamn.
Selskapet investerer ellers i fremtidig shipping og ny teknologi, samt utvikling av bærekraftige reisemål og attraksjoner. På Gotland eier selskapet flere hoteller og eiendommer. ©