Det er godt nytt for et selskap som er i ferd med å bak seg den tøffeste vinteren i selskapets historie. Mange kanselleringer og forsinkelser preger Widerøes regularitet og punktlighetstall.

– Sterkt marked

Men det er altså lyspunkter i sikte. ­I februar økte antall tilbudte seter, samtidig som kabinfaktor og yield økte. Antall passasjerer er opp med åtte prosent og kabinfaktoren økte med to prosentpoeng.

Widerøe ser effekten av halverte maksimalpriser på anbudsruter etter 1. april og har allerede 40 prosent flere bookinger etter 1. april enn de hadde på samme tidspunkt i 2023.

– Vi er så langt godt fornøyde med 2024, sier administrerende direktør i Widerøe Stein Nilsen i en pressemelding.

– Vi klarer å øke kabinfaktor, samtidig som vi øker antall tilbudte seter i markedet. Det er en viktig forutsetning for lønnsomhet fremover, sier han.

Ha understreker at halvering av maksimalprisen har hatt effekt. 

– Vi opplever et sterkt marked på samtlige ruter, spesielt i store utfartsperioder som påskeferie, mai-dagene og sommerferien, avslutter Nilsen. 

Solid booking

Widerøes nye eier  Norwegian hadde i februar 1 281 212 passasjerer på sine reiser, mot  Widerøes 257 826. Dette betyr at Norwegian-konsernet totalt hadde i overkant av 1,5 millioner reisende.

– Vi er svært fornøyde med å nok en gang kunne publisere gode trafikktall som viser den sterke tilliten våre kunder har til hele Norwegian, sier konsernsjef Geir Karlsen i en pressemelding.

Fyllingsgraden på Norwegians fly var på 86 prosent i denne perioden. Det er ifølge konsernet opp to prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor og er nær den høyeste fyllingsgraden Norwegian har hatt noensinne i en februarmåned.

– Bookingtrenden fortsetter å være solid i alle markeder, og mange av de mest populære påskeavgangene er snart utsolgt. Vi er takknemlige for å se at så mange velger å fly med oss og ser fram til å ønske dem velkommen om bord, sier Karlsen. ©