Mange av våre komfort- og kvalitetsfokuserte reisende forventer en klart definert europeisk business-klasse som er i tråd med internasjonale standarder, er begrunnelsen fra SAS sin kommersielle sjef Paul Verhagen.

– Selv om SAS Plus har gitt en oppgradert opplevelse, har den manglet anerkjennelsen og tydeligheten som reisende leter etter, sier Nerhagen videre.

Det er 12 år siden SAS daværende toppsjef Rickard Gustavsson la ned business-klassen på flyselskapets flyflåte.

– Med gjeninnføringen av European Business Class sikrer vi at SAS tilbyr premiumopplevelsen til et europeisk toppflyselskap.

Dette inkluderer den»nye» businessklassen:

Forbedret matopplevelse: Et nytt mat- og drikke-konsept med en mer førsteklasses og fleksibel matopplevelse, inkludert gjenbrukbar førsteklasses service, som tilfredsstiller de ulike behovene til SAS sine businessklasse-reisende.

Separat kabin: En seksjon foran i flyet for businessklasse-reisende, atskilt med en gardin og overliggende skillevegg.

Blokkert midtsete: Sikrer mer plass og privatliv.

Prioritert behandling på bakken: Prioritert innsjekking, ombordstigning og tilgang til flere lounger, noe som skal sikre en «sømløs, førsteklasses reiseopplevelse fra start til slutt».

SAS sitt nye mattilbud skal reduserer matsvinn, øker lokale innkjøp og erstatter plast med komposterbare materialer. Det skal blant annet skje med gjenbrukbar porselensservice. ©