Den nye ruten til den sørkoreanske hovedstaden vil bli operert fire ganger i uken frem til 25. november, med en Airbus A350-900 med 300 seter. Fra november til mars 2025 vil det være tre ukentlige avganger, men planen er å øke frekvensen til seks ukentlige flyvninger fra juni 2026, noe som vil være mulig når SAS mottar to nye A350-fly i 2026.
Globalt senter
Ruten har stått på CPHs ønskeliste i mange år, og da fly SK987 (SE-RSF) fredag kveld klokken 23.52 lettet fra København lufthavn, markerte dette nok en ruteåpning som en del av det nye samarbeidet med Air France-KLM og selskapene i SkyTeam-alliansen.
Administrerende direktør Anko van der Werff, som er arkitekten bak det som kan kalles «det nye SAS», er også fornøyd med den nye ruten.
– Med vår første flyvning til Seoul imøtekommer vi ikke en bare sterk kundeetterspørsel, men styrker også båndene mellom Skandinavia og et av Asias mest pulserende knutepunkter, sier han blant annet i pressemelding.
Seoul er ifølge ham et globalt senter for kultur, innovasjon og næringsliv.
– Vi er stolte av å legge det til i vårt voksende interkontinentale nettverk.
Van der Werff sier markedet har tatt godt imot den nye Seoul-ruten, noe som også er årsaken til økningen fra fire til seks ukentlige avganger fra begynnelsen av sommeren 2026.
Over Beijing
Ruteplanen er basert på en kveldsavgang fra København klokken 23:50 og ankomst i Seoul-Incheon dagen etter klokken 18:15 lokal tid. Returflyvningen klokken 23:45 har planlagt ankomst i CPH morgenen etter klokken 06:05.
De 7945 kilometerne ble tilbakelagt på den første flyvningen på 10 timer og 38 minutter, på en flyvning som gikk over Polen, Slovakia og Romania og videre over Svartehavet, før maskinen fløy inn i Georgia, Aserbajdsjan og videre til Kasakhstan og derfra til Kina.
Turen ble avsluttet over Beijing i Øst-Kina og deretter over Gulehavet til Seoul.
I 2024 var Seoul-Incheon internasjonale lufthavn den 13. største flyplassen i verden med 70,7 millioner passasjerer, som gjør den til Asias femte største flyplass etter Tokyo-Haneda, Delhi-Indira Gandhi, Shanghai-Pudong og Guangzhou-Baiyun.
Utvidet nettverk
Seoul-ruten er den tredje nye interkontinentale SAS-ruten fra København, etter at det ble annonsert i oktober 2023 at Air France-KLM var en del av det nye eierkonsortiet som skulle få SAS økonomisk tilbake på beina igjen.
Siden den gang har SAS lansert ruter til Atlanta og Seattle, som passer inn i nettverket til Skyteam-partneren Delta Air Lines. Seoul-ruten er en del av samarbeidet med Korean Air, som også er medlem av SkyTeam.
Til gjengjeld for Seoul-ruten har SAS gitt opp å betjene Shanghai fra København, en rute som ble overtatt av SkyTeam-partneren China Eastern Airlines sommeren 2025, slik at SAS fortsatt oppnår solid geografisk dekning via sine partnere.
Ruten til Seoul er den 14. interkontinentale SAS-ruten fra København lufthavn, som SAS har utpekt som sitt globale knutepunkt. ©