Sammenlignet med å fly er det komplisert å bestille en togreise ut av Europa. Hadde det bare vært flere lange togreiser uten endringer, ville det vært annerledes.
Mange bytter
Ifølge Greenpeace trenger ikke jernbanen å bygges ut til å tredoble antallet direktereiser med tog i Europa. Av 990 ruter som miljøorganisasjonen har analysert, kunne 42 prosent, det vil si 419 ulike ruter, enkelt ha direktereiser med tog med de jernbanesporene som allerede finnes.
Dessverre er det kun på 27 prosent av disse strekningene at det faktisk tilbys direktereiser med tog. Det betyr at nesten tre fjerdedeler av alle ruter som har rimelige betingelser for direktereiser med tog ikke er gjennomført.
I dag må du som reisende bytte en, to, eller kanskje tre eller fire ganger før du når dit endelige reisemål.
Legg til puslespill
– Selv om det er mange nettsider som gjør det enkelt å bestille flyreiser over hele Europa, må du løse puslespillet selv for å finne den samme reisen med tog. Dette skyldes ofte at det ikke er direkte reiser med tog der man ønsker å reise, og det er få tjenester der alle togoperatører er koordinert, men man må bytte i forskjellige byer og bestille billetter gjennom forskjellige togselskap… Dessverre, dette gjør at mange tar valget om å ta flyet i stedet, skriver Greenpeace i en ny kampanje hvor de har laget et interaktivt kart som skal gjøre det enklere for deg som vil ta toget i Europa.
Fra Stockholm – via Norrköping-Linköping-Nässjö-Malmö etc. – og videre ut på kontinentet er det ifølge Greenpeaces nye rapport 17 potensielle ruter for direktereiser med tog under 18 timer. Det er likevel kun på fire av disse strekningene det tilbys direktereiser med tog.
Fly før tog
Hvorfor spør miljøorganisasjonen «kan vi for eksempel ikke reise med ett og samme tog hele veien fra Stockholm til Amsterdam, Brussel eller Paris? Den går til Berlin, den går til Hamburg – ruter som er populære i en tid hvor stadig flere velger klimasmarte alternativer. Vi er overbevist om at betydelig flere ville valgt toget – som kan ha 80 ganger lavere klimapåvirkningen enn fly – hvis det var bedre forhold.»
Greenpeace mener at regjeringene i europeiske land for lenge har prioritert luft og vei fremfor jernbane.
– De er mer interessert i å satse på luftfart gjennom fortsatt milliardbeløp i støtte og statlige tilskudd. Da vårbudsjettet ble lagt fram, var regjeringens støtte til luftfart den første satsingen som ble presentert. Hvorfor investeres mer av skattebetalernes penger i å holde flyindustrien under kontroll i stedet for å ruste opp og bygge ut jernbanen, som i dag er grovt forsømt? spør Greenpeace i pressemeldingen hvor togkartet presenteres og en underskriftskampanje lanseres.
Egen regulering
Da EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen ble gjenvalgt 18. juli, lovet hun å gjøre det lettere å reise med tog på kontinentet. Togreisende håper hun snart vil kunne bruke åpne bookingsystemer til å kjøpe transeuropeiske reiser fra ulike togselskaper og samtidig beholde alle forbrukerrettighetene, som refusjon og erstatningsreiser.
I kommende periode forventer Greenpeace derfor en egen booking- og billett-regulering.
Utforsk det nye digitale kartet med togforbindelser mellom 55 europeiske land HER! ©