Det er snakk om å erstatte halvparten av kjøttet i de svenske kjøttbollene med erter.

Like god

En liten detalj kanskje i en urolig verden. Samtidig en skjellsettende opplevelse for dem som har tatt den svenske nasjonalretten for gitt på de tradisjonelle fergerutene.

Endringen skjer blant annet på de to fergerutene mellom Sverige og Danmark, fra henholdsvis Gøteborg til Frederikshavn og fra Halmstad til Grenaa. Halvparten av kjøttet i kjøttbollene skal erstattes med plantebasert gul ertefarse fra midten av februar neste år, opplyser rederiet i en pressemelding.

– Vi ønsker å vise passasjerene våre at det ikke er noe å være redd for. Det er fortsatt en deilig og klassisk hjemmelaget rett med kremet potetmos, tyttebær og saus, sier Jakob Lells, konserndirektør for mat og drikke i Stena Line.

Han sier alle smaksnyansene vil være der, og det vil ifølge ham være vanskelig, om ikke umulig, å merke noen forskjell i en blindtest. 

– Smak- og kvalitetsmessig er den like god som før. Men det utgjør en forskjell fra et bærekraftsperspektiv, mener konserndirektøren, som med dette også håper å inspirere andre til å gjøre det samme.

Først ut

Stena Line har satt i gang flere bærekraftstiltak de siste årene. Etter å ha standardisert menyen på alle skip, er det laget et beregningsverktøy som gjør det mulig å bestille mat. Tiltaket har ført til en betydelig reduksjon i matsvinn, meldes det.

Nå går Stena Line et skritt videre mot en bærekraftig fremtid ved altså å erstatte halvparten av kjøttet i kjøttbollene om bord på rederiets skip med plantebasert gul ertefarse. I tall betyr det at de 2,5 millioner kjøttbollene som serveres om bord på Stena Line-fergene hvert år vil inneholde 35 tonn mindre animalsk protein, eller 35 000 kilo mindre kjøtt. 

Klimamessig betyr den nye oppskriften en reduksjon fra 4,9 kilo CO₂-ekvivalenter til 1,3 pr. del, vises det.

– Vi ønsker å være først ute med dette fine produktet og dermed gjøre det lettere for andre, større aktører å ta den samme avgjørelsen, sier Lells.

Familieeide Stena Line er et av Europas ledende fergeselskaper med 27 000 seilinger per år og rundt 39 fartøy og 17 ruter i Nord-Europa og Middelhavet. ©