Noe av årsaken til populariteten er at togreiser vurderes som et mer bærekraftig alternativ til flyreiser, samt stigende bensinpriser for bilkjøring.

Til rivieraen

Flere statlige og private jernbaneselskaper investerer i nye togstrekninger og nytt utstyr. CNN har samlet en rekke eksempler på nye togruter som åpner i år i Europa eller andre deler av verden.

En av disse togrutene er det belgisk-nederlandske samarbeidet European Sleeper mellom Brussel via Amsterdam og Berlin til Praha. 

European Sleeper er et samarbeid med tsjekkiske RegioJet, som allerede kjører dag- og nattog i Sentral- og Øst-Europa. Sleeper tilbyr sovevogner og vogner hvor setene kan legges tilbake.

European Sleeper samarbeider også med det nederlandske reisekonsernet Sunweb, som også vokser på det danske markedet. Det er blant annet snakk om nattog denne vinteren fra Nederland og Belgia til skidestinasjoner i Frankrike.

Fra sommeren vil Sunweb utvide med togreiser fra Nederland og Belgia til den franske rivieraen.

Nyheter i Baltikum

Det statseide østerrikske jernbaneselskapet ÖBB øker ytterligere sitt Nightjet-konsept mellom store europeiske byer i år. I desember ble en av de eksisterende rutene, fra Wien via München til Milano, utvidet til også å gå til Italias største havneby, Genova. 

Og en annen Nightjet-rute, fra München til Venezia eller Budapest, starter nå i Stuttgart.

Fra sommeren i år utvider Nightjet ytterligere med forbindelse fra Wien eller München til Roma.

LES OGSÅ: Norsk satsing på gruppeturer med tog!

I Øst-Europa jobbes det med et høyhastighetstog mellom fem EU-land. 

Når den planlagte toglinjen til Rail Baltica er fullt utbygget skal den gå fra Finland gjennom de tre baltiske statene – Estland (som har båtforbindelse til og fra Finland), Latvia og Litauen – samt til Warszawa. 

Fransk i USA

Orientekspressen – en av verdens mest kjente togruter som i sin storhetstid gikk mellom Istanbul og Paris – gjenoppstår i år. Bak «Orient Express La Dolce Vita» står det franske hotellkonsernet Accor. Den nye versjonen vil ha 11 luksuriøse togvogner med sovekupéer, spise- og oppholds-vogner. 

Accor følger ikke den tradisjonelle ruten. I stedet blir det flere forskjellige ruter av ulik varighet.

CNN nevner også at amerikanske Amtrak investerer i nye tog på den sterkt trafikkerte nordøst-kysten mellom Boston-New York-Philadelphia og Washington DC. 

De nye Avelia Liberty-togsettene introduseres fra slutten av dette året – levert av anerkjente TGV, som kjører de franske høyhastighetstogene. 

De nye Amtrak-togene kjører i over 250 kilometer i timen på deler av strekningen.

Panda-ekspressen

Også Indonesia får i år sitt første høyhastighetstog. Prosjektet reduserer kjøretiden fra tre timer til i overkant av 30 minutter mellom hovedstaden Jakarta, som har 30 millioner innbyggere, og Bandung, som har åtte millioner innbyggere.

Linjen har kostet over 43 milliarder kroner. Hvert togsett har plass til 600 passasjerer, de fleste i andre klasse. Det er 28 seter på første klasse og 18 i en såkalt «VIP-klasse».

I Kina fortsetter landets «togrevolusjon». Panda Panoramic Express, som har kostet nærmere 30 milliarder kroner går i Sichuan-provinsen nær Tibet og stopper ved en rekke turistmål, inkludert et reservat for pandaer. 

Den første delen av Panda Panoramic Express forventes å åpne i år, resten av strekningen mot 2026.

Et formål med Panda Panoramic Express er å redusere reisetiden på den 130 kilometer lange fjellstrekningen mellom Dujiangyan, som ligger nær Chengdu, og Siguniangshan, fra dagens fem timer til bare to timer når det er fullt utbygget. ©