Og i sivet lurer Lufthansa og IAG.

God margin

Det har lenge vært kjent at den portugisiske regjeringen ønsker må selge selge Star Alliance-selskapet TAP Air Portugal, hvor staten er majoritetseier. I dette bildet har flere av de europeiske flyselskapene meldt seg som mulige kjøpere.

Air France-KLM har ambisjoner om å bli TAPs nye eier, ifølge konsernsjef Ben Smith. Han forventer at landets regjering trolig vil starte salgsprosessen rundt sommeren i år.

Smith sier at dersom de fastsatte betingelsene stemmer overens med gruppens ønsker, forventer Air France-KLM å «delta i prosessen». Han mener blant annet det er mulig å oppnå en driftsmargin på mellom sju og åtte prosent fra 2024 og utover.

Økte priser

Interessen for TAP Air Portugal skyldes blant annet at flyselskapet er ganske godt etablert i Sør-Europa, og har et sterkt nettverk i Latin-Amerika, som er et interessant marked hvor Air France-KLM ønsker å styrke sin posisjon. 

I løpet av årets første kvartal har den gjennomsnittlige billettinntekten på Air France-KLMs flyvninger – også kjent som yielden – økt med 33 prosent sammenlignet med 2019-nivået, til tross for at kapasiteten har vært fire prosent lavere enn før pandemien. Dette ifølge nettavisen Airline Weekly.

Dersom det blir et oppkjøp vil Air France-KLM og TAP sitte på 29 prosent av kapasiteten mellom Europa og Latin-Amerika, viser data fra analysehuset Cirium.

Sørlig knutepunkt 

TAP flyr til 11 brasilianske byer direkte fra Lisboa, som Smith anset som veldig interessant og «kan potensielt bidra positivt til bunnlinjen».

Men det er ikke bare Air France-KLM som er interessert i å styrke sin posisjon i Latin- og Sør-Amerika. Tyske Lufthansa, som også er interessert i italienske ITA Airways, er på banen, mens IAG der blant annet British Airways inngår.

Sistnevnte er i ferd med å overta Air Europa.

I skrivende stund nærmer det seg et salg på 40 prosent av ITA Airways, ifølge det italienske nyhetsbyrået AGI, da partene skal være opptatt med å diskutere de siste detaljene i avtalen. Tidligere i mai kommenterte konsernsjef Carsten Spohr hvorfor Lufthansa blant annet er interessert i det italienske flyselskapet:

– Sammenlignet med våre europeiske konkurrenter mangler vi et sørlig knutepunkt som kan brukes til å øke trafikken til og fra Afrika og Latin-Amerika, er hans konklusjon. ©