DB skal bruke flere titalls milliarder euro på oppgraderingen, som den tyske avisen Bild kaller «knutsch-abteil» (kosekabin), på selskapets Intercity Express (ICE) høyhastighetstog.

Vinnernavnet

De nye kabinene måler to meter ganger 70 centimeter og er tilpasset maksimalt to personer. Ved å trykke på en knapp i armlenet blir det gjennomsiktige glasset frostet for å gi større privatliv. Slik kan de reisende forvandle et togsete til «et personlig rom med betydelig mer privatliv», ifølge DB.

Kabinene er hovedsakelig designet for å gi passasjerer muligheten til å foreta telefon- eller videosamtaler mens de er på reise.

– Disse vil muliggjøre private og konfidensielle samtaler i et beskyttet miljø, sier styremedlem i DB Michael Peterson til Bild.

Bild beskriver også et annet praktisk aspekt ved hyttenes frostede glass. Avisen lanserte nemlig en meningsmåling for leserne for å finne et passende navn for de nye sitteplassene. Vinnernavnet ble «kosekabin», som nå utprøves av ulike passasjertyper.

Betydelig oppgradering

DB har også annonsert at de vil installere digitale skjermer som passasjerer kan bruke til å merke et sete som opptatt om de forlater det for å bruke en av de nye private kupéene, restaurantvognen eller toalettet.

Selskapet kaller tjenesten «digitalt håndkle», med henvisning til tyske turister kontroversielle vane for å reservere basseng- og strandsenger med håndklær.

DB planlegger også duftknapper ved siden av døråpninger og stasjonsheiser som vil frigjøre en avslappende duft.

Operatøren har ikke bekreftet når de nye fasilitetene blir introdusert, men de er en del av en mer omfattende oppgradering av togene sine på flere titalls milliarder. I DBs egen statusrapport fra 2023 beskriver DB jernbanesystemet som «gammelt» og «utsatt for svikt», og på den bakgrunn lover selskapet å levere en «jernbane for fremtiden» innen 2030. ©