Easa-leder Patrick Ky sier  til BBC at tilsynets vurdering kommer etter svært grundige analyser av flyet og endringene Boeing har gjort på det siden det ble satt på bakken i 2019.

Det skjedde etter at til sammen 346 mennesker mistet livet i to ulykker i 2018 og 2019.

Den første ulykken skjedde i oktober 2018, da et Max-fly fra Lion Air styrtet rett i havet utenfor Indonesia. Den andre skjedde i mars 2019, da et fly styrtet kort tid etter avgang fra flyplassen i Etiopias hovedstad Addis Abeba.

Senere viste de seg å skyldes en programvare som fikk flyene til å vende brått nedover under bratt oppstigning.

Ky sier at alle eksisterende Max-fly nå må utstyres med ny programvare før de kan fly igjen. I tillegg må pilotene gjennomgå obligatorisk trening, og hvert fly må gjennom en testflyging etter at alle endringer er innført.

Uttalelsen kommer etter en knusende rapport fra Kongressen i USA, der samferdselskomiteen kritiserte Boeing for tekniske feil i flyets design, manglende åpenhet overfor både myndighetene, flygerne og kundene og forsøk på å tilsløre informasjon om flyet.

Granskerne kritiserte også det amerikanske luftfartstilsynet FAA for en sterkt mangelfull godkjenning av flyet og for å ha sviktet når det gjaldt å oppdage alvorlige problemer med flyets sikkerhet.

Boeing har allerede fått tillatelse til å gjenoppta flyginger med Max-flyene i USA og Brasil. Easa venter å kunne gi tilsvarende tillatelse for Europa i januar. ©