Det hele skjedde på en flytur fra Bali til Singapore Changi i et Airbus A320-fly operert av lavprisoperatøren Scoot.
Avbrøt innflyvningen
Flere passasjerer skal ha nektet å adlyde beskjeden fra kabinpersonalet om å feste setebeltene. Flyet landet på andre forsøk, men alle passasjerene ble tvunget til å bli sittende i maskinen inntil politiet fikk tatt seg av «belte-nekterne».
TikTok-videoen som gjorde omverdenen oppmerksom på hendelsen gikk viralt. Den viser blant annet meldingen der flykapteinen forteller passasjerene over høyttalersystemet at han har «bestemt seg for å avbryte innflyvningen» fordi flere passasjerer «ikke sitter med sikkerhetsbeltene godt festet».
Det er offisielt bekreftet at Scoot flight TR285 utførte en såkalt «go around» ved siste innflyging til Singapore Changi. Data levert av Fight Radar 24 viser også at flyet hadde gått ned til bare 535 meter da pilotene bestemte seg for å avbryte innflygingen.
Flyet klatrer deretter ut over Singaporestredet før de landet på andre forsøk.
«Dette er kapteinen. Vi har bestemt oss for å avbryte innflyvningen til Singapore Changi Airport fordi jeg er blitt informert om at vi fortsatt har passasjerer som ikke sitter med sikkerhetsbeltene festet.
Sjelden hendelse
– Fordi alle passasjerene ikke er sikret kan vi ikker lande på lovlig vis, var meldingen fra cockpiten.
– På den bakgrunn er vi ikke i stand til å lande et fly hvis kabinen ikke er sikker.
Etter en liten applaus fra noen av passasjerene fortsatte kapteinen:
«Vi snur ikke for en ny innflyging, og må vi gjøre en ny avbrutt innflyging av samme grunn blir flyplasspolitiet involvert med de nødvendige tilta».
Ved ankomst informerte kabinpersonalet passasjerene om at politiet ventet og at alle måtte bli sittende da flere passasjerer ble ført av flyet.
Videoen viser også politiet som avhørte en liten gruppe passasjerer på flyplassterminalen.
Skjebnen til passasjerene som ble ført ut av politiet er ikke kjent.
Noen som kommenterte videoen delte sine egne erfaringer som kabinansatte, der de understreket hvor sjelden slike hendelser er.
«Omg (Oh my god), med en slik kaptein føler du deg virkelig verdsatt som mannskap. Hatten av for deg, kaptein», skrev en.
En annen uttrykte at i løpet av deres 17 års erfaring som kabinansatte var slik støtte fra piloter utrolig sjelden. ©