Republikken Ekvatorial-Guinea i Afrika flyttet offisielt hovedstaden sin fra Malabo til Ciudad de la Paz i Djibloho-provinsen ved et presidentdekret lørdag, ifølge det nigerianske mediet Vanguard.
Ingen ambassade
Flyttingen av hovedstaden er imidlertid ikke en tilfeldighet. Den har vært planlagt siden 2008, under landets diktator Teodoro Obiang Nguema Mbasogo, og er blitt bygget for formålet.
Mbasogo har vært ved makten de siste 47 årene, og han sier at flyttingen av hovedstaden til hjertet av den ekvatoriale regnskogen på fastlandet ble gjort av strategiske årsaker.
Malabo, derimot, ligger på øya Bioko og er dermed atskilt fra fastlandet.
I følge presidentdekretet som flytter hovedstaden, har presidenttjenester, statsapparater, konstitusjonelle organer, statlige institusjoner og offentlige virksomheter ett år på seg til å flytte til den nye hovedstaden.
Ordren oppgir imidlertid ikke om ambassader også vil bli flyttet. Norge har ikke ambassade i Ekvatorial-Guinea, men håndterer diplomatisk arbeid i landet fra ambassaden i Luanda i Angola.
Lite besøkt
Ekvatorial-Guinea er Afrikas eneste spansktalende land, og Ciudad de la Paz betyr Fredens By. Landets diktator sier at byen har en beliggenhet som gjør den ideell for å huse landets hovedstad.
En annen motiverende faktor var den raske byveksten i Malabo og den økonomiske hovedstaden Bata de siste årene, som ifølge dekretet skyldes migrasjon fra landlige områder og mindre byer til begge byene, skriver Vanguard.
– Dette tiltaket vil bidra til å opprettholde fred, modernisere offentlig forvaltning, diversifisere utviklingsområder og styrke nasjonal enhet, heter det i presidentdekretet.
Ekvatorial-Guinea er ikke akkurat et velbesøkt land blant nordmenn, og Utenriksdepartementet har derfor ingen reiseråd for landet på Afrikas vestkyst. Det finnes heller ingen direkteflyvninger. Det finnes imidlertid mellom Paris Charles de Gaulle og Malabo internasjonale lufthavn. ©








