Den nye oppdateringen kobler reisende sammen før og etter reisene deres – og kommer med smartere kart, fleksible bestillinger og mer.
Deling av profiler
Airbnb har alltid vært mer enn bare en måte å bestille en feriebolig eller opplevelse på – det har også iboende vært en måte å komme i kontakt med mennesker over hele verden. Nå dobler det San Francisco-baserte selskapet disse personlige forbindelsene ved å introdusere sosiale funksjoner på opplevelsesplattformen sin.
Fremover vil gjester som bestiller en Airbnb-opplevelse og velger å dele profilene sine, kunne se hvem andre som har registrert seg og hvor de kommer fra, holde kontakten med folk via direktemeldinger og se folk de har møtt gjennom en «Forbindelser-seksjon».
Alternativene er en del av mer enn 60 nye funksjoner Airbnb annonserte denne uken i sin siste oppdatering som spenner over alle aspekter av plattformen, fra søk og betalinger til kundeservice og hosting.
– Mange av forbedringene ble gjort basert på tilbakemeldinger fra gjester, sa administrerende direktør Brian Chesky.
Stor overhaling
– En av de beste delene av å reise er å møte nye mennesker, sier Chesky i et Instagram-innlegg.
– Nå, når du bestiller en opplevelse, kan du faktisk se hvem som skal være med.
Airbnb lanserte først opplevelsene sine i 2016 og tilbyr dem nå over hele verden. Reisende kan registrere seg for å prøve mosaikkkunst i Amman, Jordan; nyte en tuktuk-gatemattur i Bangkok; eller dra på ridetur gjennom Utahs villmark.
Selskapet samarbeider også med kjendiser som Sabrina Carpenter for å tilby unike opplevelser der gjestene kan leve ut popstjernedrømmene sine for en dag.
I tillegg til å gjøre opplevelsene mer sosiale, oppgraderte Airbnb kartfunksjonen sin, noe Chesky innrømmet var et problem for brukerne. I en av de største overhalingene vil Airbnb-kart nå vise restauranter i nærheten, holdeplasser for offentlig transport og steder å handle, samt automatisk vise hvor mange minutter det tar å komme dit til fots eller med bil.
– La oss si at det er denne virkelig kule restauranten du vil prøve, sier Chesky.
– Du kan trykke på den, du kan faktisk se informasjonen du trenger for å bestille en tur hit.
Den funksjonen er allerede tilgjengelig og enkel å bruke. Men senere i år vil alternative kartvisninger også bli rullet ut, inkludert satellitt-, gate- og kollektivtransportvisninger.
Mer KI
Selskapets bestillingsprosess ble også strømlinjeformet med «fleksible karuseller». I praksis betyr det at hvis en bruker søker etter et opphold i et bestemt område med visse kriterier som ikke er tilgjengelige, vil Airbnb nå foreslå andre utleieboliger med lignende priser og fasiliteter i nærliggende områder.
En annen populær funksjon er selskapets alternativ «Reserver nå, betal senere», som ble lansert i USA tidligere i år og vil rulles ut globalt neste år. Gjester kan tilby mer fleksibilitet ved å betale 0 kronerr for å reservere kvalifiserte boliger, noe som bringer Airbnb ett skritt nærmere den risikofrie prosessen med å bestille et hotellrom.
Selskapet vil også utvide sin KI-drevne kundeservice. KI-assistenten vil kunne tilby mer skreddersydde svar og hjelpe med vanlige oppgaver, som avbestillinger eller datoendringer. Tjenesten vil være tilgjengelig på engelsk, spansk og fransk for brukere over hele Nord-Amerika.
Chesky sier at han fortsetter å ønske tilbakemeldinger velkommen.
– Gå gjennom appen, prøv den ut, og gi meg beskjed om hva du synes, sier han.
– Send meg en DM hvis du har noe annet du vil fikse. Og husk – vær hyggelig! ©








