De fleste flypassasjerer har opplevd turbulens på et tidspunkt mens de sitter i et flysete eller står i toalettkøen i kabinen på et fly, men fjoråret  var spesielt. Det var et år med flere voldsomme hendelser knyttet til turbulens.

De mest turbulente

Ofte vet flyets piloter hva som venter dem og slår på skiltet med fest setebeltet før turbulensen virkelig setter inn. Men noen ganger kommer turbulensen ut av det blå, og det kan da være stor forskjell på hvor sterk turbulensen er.

Ny forskning viser nå hvilke flyruter i Europa som mest sannsynlig vil bli påvirket av turbulens. Ifølge nyhetstjenesten Euronews har turbulenssporingsstedet Turbli undersøkt omfanget av turbulens over det europeiske kontinentet. Da har en spesiell trend dukket opp hvor i Europa de mest turbulente rutene er.

Turbli bruker en såkalt eddy dissipation rate (EDR) for å kvantifisere sannsynligheten for turbulens. Dette er en måling av atmosfærisk turbulens som er uavhengig av flyets egenskaper. Det er også standardmålingen for luftturbulens som brukes av International Civil Aviation Organization (ICAO) og World Meteorological Organization (WMO).

Dette er de ti mest turbulente rutene i Europa i 2024 med EDR-score i parentes. Listen starter med de mest turbulente: 

  • Nice–Geneve (EDR 16.07)
  • Nice–Zürich (15.49)
  • Milano–Zürich (15.41)
  • Milano–Lyon ( 15.37)
  • Nice–Basel (15.33)
  • Genève–Zürich (15.05)
  • Nice–Lyon (14.99)
  • Genève–Venezia (14.78)
  • Lyon–Zürich (14.74)
  • Venezia–Zürich (14.67)

Verdens mest turbulente

I følge Turbli regnes alt under en EDR på 20 som «lett» turbulens, med verdier mellom 20 og 40 som «moderat». Ingen rute i verden er rangert med en verdi over 40, selv om individuelle ruter sannsynligvis har krysset denne grensen.

Åtte av de ti mest turbulente rutene i 2024 er i Sveits, eller begynte eller sluttet på vei over eller rundt Alpene.

Sammenlignet med Europa var de mest turbulente flyrutene i verden i 2024 alle i Sør-Amerika, hvor de krysset Andesfjellene. Den mest turbulente ruten (EDR: 24,68) var Mendoza til Santiago – med Cordoba til Santiago på andreplass og Mendoza til Salta på tredjeplass.

Du kan lese mer om dem HER!

Mange skader

Å fly over eller nær fjell kan generelt forårsake turbulens på grunn av måten vinden samhandler med terrenget på.

Turbulens var et samtaleemne flere ganger i 2024 – mer enn noen gang før. En av de mest alvorlige turbulenshendelsene i år skjedde i mai på et fly fra Singapore Airlines, hvor en person døde. Ifølge Euronews var det første gang siden 1997 at en person døde på en flytur som følge av turbulens.

Data fra amerikanske sivile luftfartsmyndigheter, FAA, viser at i perioden fra 2009 til 2023 ble 37 passasjerer og 146 besetningsmedlemmer alvorlig skadet som følge av turbulens. Turbulens er den største enkeltårsaken til personskader på kommersielle flyreiser. ©