Pan Am Brands har leid inn et selskap basert i Miami, som skal bidra til å få flyselskapet tilbake i kommersiell drift.

Mye glamour

Historien om internasjonal luftfart kan ikke skrives uten å nevne Pan American, som fra etableringen på slutten av 1920-tallet og frem til konkursen i 1991 var verdens største flyselskap.

Pan American, med sin ikoniske logo, er omgitt av mye glamour, og det har vært flere forsøk på å gjenopplive flyselskapet de siste 45 årene, men forsøkene har aldri fått luft under vingene.

I 1996 til 1998 forsøkte et Florida-selskap med Pan American World Airways Inc. (Pan Am II) å få de til, og fra 2000 til 2008 var det Pan Am III under navnet Pan Am Clipper Connection, med fly operert av Boston-Maine Airways.

Kommersiell satsing

Nå gjøres et nytt forsøk ved at Pan Am Brands, et selskap under Pan Am Global Holdings LLC, som eier rettighetene til varemerket, har inngått et strategisk partnerskap med AVi8 Air Capital for å relansere Pan American World Airways som et kommersielt ruteflyselskap.

I en pressemelding opplyser partene at AVi8 Air Capital vil utnytte sin omfattende bransjeekspertise for å vurdere gjennomførbarheten, strukturen og den økonomiske strategien for flyselskapets tilbakevending til kommersiell drift.

– Gjennom samarbeidet med AVi8 skal vi se på hvordan vi best kan bringe Pan Am-merket tilbake i luften som et kommersielt ruteflyselskap, sier Craig Carter, administrerende direktør i Pan Am Global Holdings og Pan American World Airways LLC.

Flere referanser

AVi8 Air Capital spesialiserer seg på luftfartsfinansiering og -handel og er et strategisk konsulentfirma som tilbyr ekspertise innen flystrategi, flåtefinansiering og driftsledelse.

I følge selskapets egen beskrivelse har det en dokumentert merittliste med suksess med oppstartsbedrifter innen luftfart, samt restruktureringer og store investeringer i samme bransje.

Referansene inkluderer ACMI og charterflyselskapet Global Crossing Airlines, Inc. (som opererer som GlobalX Airlines), men også Canada Jetlines og Flair Airlines. 

Canada Jetlines var i luften fra 2022 til 2024, mens Canadian Flair Airlines fortsatt flyr etter lanseringen i 2017. ©