Siden 1960-tallet øya levd med en inngripende embargo fra nærliggende USA. USAs handelsforbud hindrer amerikanske virksomheter fra å drive handel med cubanske interesser.

Avhengig av Russland

Av den grunn vendte cubanerne seg seg mot Russland, og mye av øyas bilpark – fra lastebiler, busser, biler til traktorer – er russiske. Også tusenvis av de ikoniske 50 talls amerikanske bilene mange forbinder med øya har byttet ut mange av motorene i bilene til russiske. Det er ikke få av disse bilene i Havanna som ruller rundt med Lada-motorer under panseret.

STORE MANGLER: Motoren på Manolos 1958-modell Chevrolet Bel Air sliter om dagen, fordi det knapt er deler å oppdrive for å holde den gående. (Foto: Bjørn Moholdt)

Bilparken er med andre ord gammel og sliten, med stort behov for reservedeler.

Les mer om Cuba HER!

Som følge av av krigen i Ukraina og de de internasjonale sanksjonene mot Russland begynner derfor mange cubanere å få et stort bilproblem.

Transportsystemene på Cuba har lenge hatt problemer. Landet har manglet busser, og i mange tilfeller er lastebiler blitt brukt i passasjertrafikk på landsbygda. I byens gater dominerer de russiskproduserte Ladaene, Niva SUV-ene og de jeeplignende Uaz-ene.

Ifølge offisielle tall skal det finnes rundt 20 000 gamle amerikanske biler og mellom 80 000 og 100 000 Ladaer i landet.

Ladaer er helt avhengig av deler fra Russland. Mange mennesker kommer derfor til å bli berørt av de nye sanksjonene.

Skjerpet situasjon

Cuba har alt fått merke konsekvensene av Russlands krig mot Ukraina. Russere har lenge også utgjort et stort antall av landets turister, og dermed faller disse inntektene samtidig som man bokstavelig talt får problemer med å holde hjulene i gang.

– Sammen med nedgangen i turismesektoren som følge av at russere nå uteblir, er stansen i importen av reservedeler fra Russland, svært alvorlig for Cuba, understreker Cuba-ekspert William LeoGrande fra American University i Washington, D.C.

– Dette vil gjøre livet enda vanskeligere for cubanerne, selv om de klarer å finne måter å omgå sanksjonene på. Men det kommer til å bli dyrere, være mer tidkrevende, og det vil bare gjøre deres økonomiske situasjon verre, sier han.

Fra før led Cubas økonomi på grunn av de skjerpede amerikanske sanksjonene som ble vedtatt under USAs tidligere president Donald Trump – og situasjonen ble selvsagt enda verre under pandemien. Nå kommer altså dette på toppen.

De som ikke får tak i nødvendige reservedeler må enten gi opp eller bli svært kreative – et trekk ved den kubanske folkesjela som har sørget for å holde øya i gang i mer enn 60 år. En egenskap som må skjerpes ytterligere nå. ©