Tunnelen vil gjøre reisen mellom Danmark og Tyskland med bil eller tog betydelig kortere, også om du kommer fra Norge og Sverige. I dag må du kjøre to-tre timer ekstra vestover før du kan svinge mot sør via Storebælt-broen, Odense og Kolding.
Ved å forbinde øyene Femern (Tyskland) og Lolland (Danmark) over havstrekningen Femernbelt blir dette den lengste kombinerte vei- og jernbanetunnelen i verden.
– Om du i dag skal ta en togtur fra København til Hamburg tar det deg rundt fire og en halv time, sier Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A / S, det statlige danske selskapet med ansvar for prosjektet, til CNN.
– Når tunnelen står ferdig vil den samme reisen ta to og en halv time.
En ferge over sundet tar nå omtrent 45 minutter. Når den står ferdig i 2029 vil turen gjennom tunnelen med tog ta syv minutter (i rundt 200 km/t) og ti minutter i bil (rundt 110 km/t).
Femernbelt-forbindelsen vil bli finansiert med bompenger.
Omtrent 3000 mennesker skal være med på å bygge tunnelen, et prosjekt som vil ta omtrent ni år, og som på det dypeste vil befinne seg mer enn 40 meter under Østersjøen.
Mengden av stål til prosjektet tilsvarer omtrent 50 Eiffeltårn.
Denne filmen gir et lite innblikk i selve opplevelsen av turen gjennom tunnelen i 2029:
Arbeidet med å etablere en ny havn på Lolland har allerede begynt. Tidlig i 2021 starter arbeidet med å bygge en fabrikk på øya, mens byggingen av selve tunnelen ikke er i gang før i 2023.
Budsjettet er på rundt 75 milliarder kroner, som er betydelig lavere enn det som ble brukt for å bygge tunnelen som forbinder England med Frankrike. Da «Chunnel» åpnet i 1993 hadde de 48 kilometerne kostet 143 milliarder kroner. ©