Det var underveis fra Singapore til London at British Airways’ Boeing 777 havnet i en såpass kraftig turbulens at fem av personalet i flyet ble skadet.
Truffet av tralle
Nå er det helt normalt at fly opplever turbulens, men heldigvis er ikke ofte at den forårsaker skader på passasjerer og mannskap. Hendelsen sist fredag med Boeing-maskinen skjedde noen timer etter avgang fra Changi-flyplassen i Singapore.
Flyet var på vei over Bengalbukta i en høyde av rundt vel 9000 meter da det møtte turbulensen. Den var så voldsom at fem kabinansatte endte opp med skader, ifølge nettstedet channelnewsasia.com.
Pilotene bestemte seg deretter for å returnere til Singapore, hvor den landet trygt omtrent to og en halv time etter den dramatiske hendelsen.
LES MER: Singapore – den siste bystaten!
En av de ansatte som ble skadet fikk hodeskader etter at en tralle traff ham, en annen fikk brukket ankelen, mens en tredje fikk alvorlige blåmerker på hoften.
Lang flyvning
Passasjerer har i ettertid fortalt hvordan matbrett og andre løse elementer føk opp i taket. British Airways sier til channelnewsasia.com at flyet ble rammet av en «sjelden episode med alvorlig turbulens» og at flyet returnerte til Singapore som en forholdsregel.
– Vi beklaget det inntrufne overfor de passasjerene som ble rammet, og sørget for hotellovernatting samt informasjon om deres forbrukerrettigheter, sier British Airways i en uttalelse.
De berørte passasjerene ble booket om.
Den åtte år gamle British Airways Boeing 777-300ER-maskinen dro til London Heathrow vel 40 timer senere, på turen som tar rundt 13 timer.
Økende tendens
Det har skjedd flere episoder med turbulens i løpet av 2023 – også med personskader til følge. Ifølge nettstedet Simple Flying har antallet alvorlige turbulenshendelser økt med 55 prosent fra 1979 til 2020, og alvorlig turbulens forventes etter sigende å bli mer intens, forekomme hyppigere og vare lenger i fremtiden.
Ifølge Paul Williams, professor i atmosfærisk vitenskap ved University of Reading i England, blir turbulens i luften hyppigere som følge av klimaendringer. Studier tyder på at såkalt klar luftturbulens (Clear Air Turbulence) midt på den nordlige halvkule kan tredobles i løpet av de neste tre til seks tiårene, avhengig av utslippsnivået. ©