Storbyens natteliv er i krise, ifølge Sky News, som gjør at metropolen ikke er så attraktiv som den en gang var.

Roper varsko

Det blir stadig færre nattklubber, og ungdommen legger ikke igjen like mye penger på byen som før.  Utelivskrisen truer ikke bare London som underholdnings-metropol. Byens globale attraktivitet synker ifølge Sky News raskt.

Statistikk fra YouGov før jul viste at halvparten av alle londonere har blitt tvunget til å reise hjem før midnatt det siste året, rett og slett fordi de ikke fant steder som var åpne.

I fjor stengte tre nattklubber hver uke i Storbritannia. I begynnelsen av desember viste en rapport fra bransjeforeningen The Nighttime Industries Association at landet har mistet 37 prosent av alle klubbene de siste fire årene. 

Det legges ned ti klubber per måned, og næringen roper et varsko. 

– Vi ser en systematisk demontering av hele «nattøkonomien», sier organisasjonens styreleder Michael Kill til Sky News. 

Nøktern ungdom

Fortsetter trenden slik vil det ikke være en eneste nattklubb igjen i Storbritannia innen 2030.

«Demonteringen» skyldes alt fra høyere energipriser, som har rammet klubbene hardt,  til inflasjon som har tæret på innbyggernes lommebøker.

Den viktigste faktoren er likevel det synkende alkoholforbruket. 

Januar er den måneden hvert år da alkoholkonsumet er på sitt laveste i den vestlige verden. Konseptet «White January» ble lansert i Storbritannia i 2013 av organisasjonen Alcohol Change UK. I løpet av de siste ti årene har antallet alkoholenheter konsumert i det tradisjonelt hardtdrikkende Storbritannia falt med ti prosent.

Inflasjonen har også bidratt. I 2013 kostet en halvliter øl i gjennomsnitt 45 kroner, ifølge det britiske statistikkkontoret ONS. I fjor kostet samme halvliter nesten 60 kroner. 

I fjor regnet økonomi-nettstedet Bloomberg ut at en mer nøktern ungdom hadde kostet statskassen nærmere 240 milliarder kroner i reduserte skatteinntekter. ©