De felles sengeanordningene skal settes opp for dem som flyr økonomi, over store strekninger. Målet er å lokke flere økonomiklasse-passasjerer med på flyselskapets distanseflyvninger på opptil 17 timer.

En økt per tur

Air New Zealand kaller konseptet «Skynest», som etter planen skal lanseres i 2024. Opplegget er tenkt slik at når du bestiller en vanlig økonomibillett inngår også en mulighet for å kunne bestille firetimers økter i såkalte pods. Det blir en egen seksjon i flyet ved køyesenger.

GOD LUFT: Hver pod får friskluftinntak.

Hver senge – eller pod – vil bli utstyrt med ventilasjonsuttak, USB-lading og en gardin som hindrer innsyn.

Planen er å installere seks Skynest-poder i åtte av flyselskapets Boeing 787-9 Dreamlinere, som Air New Zealand etter planen skal motta i 2024. Oppsettet vil innebære fjerning av fem økonomiseter.

Skynest vil kun være tilgjengelig for økonomi-passasjerer, uten ekstra kostnad. Hver passasjer vil kunne bestille én firetimers økt per flytur.

Kun for én

Air New Zealands administrerende direktør Greg Foran kaller Skynest en såkalt «game-changer», et konsept han mener garantert vil forvandle reiseopplevelsen på økonomiklasse.

– New Zealands beliggenhet plasserer oss i en unik posisjon til å lede an i utviklingen av den gode reiseopplevelsen på ultra-lange flydistanse, fortsetter Foran.

– Vi fokuserer på søvn, komfort og velvære fordi vi vet hvor viktig det er for kundene våre å komme uthvilte frem.

Ifølge Foran viser forskning at den første natten borte fra hjemmet er den vanskeligste når det gjelder å få en god natts søvn.

– Alt vi gjør ombord er å bidra til å skape en følelse av ro – fra belysningen og søvnrituale, inkludert beroligende te og balsam, til sunnere matvalg og pustende stoffer, sier han.

For øvrig understreker Air New Zealand at hver pod vil være begrenset til én person om gangen, for den som lurer på om dette er muligheten for å endelig bli medlem av titusenmeters-klubben. ©