Den nederlandske regjeringen, som eier nesten 70 prosent av Schiphol lufthavn i Amsterdam, har satt i gang ulike initiativer som tar sikte på å redusere støy og luftforurensning fra storflyplassen, som er blant Europas største.
Utvidelse av samarbeid
Det er blant annet forslag om å redusere antall årlige operasjoner fra 500 000 til 440 000, og i tillegg er det også planer om å forby nattflyvninger og bruk av privatfly.
Ryanair føyer seg inn i denne satsingen ved å blande drivstoffet på alle flyvninger fra Amsterdam-Schiphol med det grønne SAF-drivstoffet (Sustainable Aviation Fuel).
Dette gjøres gjennom en utvidelse av samarbeidet mellom produsenten av miljøvennlig drivstoff Neste og det irske lavprisflyselskapet, der Ryanair inkluderer 40 prosent SAF på selskapets flyvninger fra flyplassen fra 1. april.
Maksimalt tillatte inngrep i forhold til myndighets-godkjenninger er i dag 50 prosent.
– En milepæl
Avtalen innebærer at det vil være 40 prosent grønt drivstoff i tankene til Ryanair-flyene på totalt 33 ukentlige avganger til henholdsvis Dublin og Málaga. Totalt 12 av de 33 avgangene utføres av Ryanair med den nye Boeing 737 MAX 8200, som slipper ut opptil 20 prosent mindre CO2 enn 737-800-flyene fra Boeing.
Ryanair har et ambisiøst mål om at 12,5 prosent av alle flyvninger innen utgangen av tiåret skal gjennomføres med SAF som drivmiddel i stedet for fossilt brensel. Det kan bety at over 300 av 2500 flyvninger – basert på dagens trafikk – vil være SAF-baserte.
– Å øke bruken av SAF for alle flyvninger med avgang fra Amsterdam-Schiphol er en viktig milepæl, som gjør det mulig for Ryanair å redusere betydelig drivhusgasser fra virksomheten på flyplassen, sier Alexander Küper, europeisk direktør for fornybar luftfart i Neste.
Neste forventer en årlig SAF-produksjonskapasitet på 1,5 millioner tonn innen utgangen av 2023. ©