Styreleder og administrerende direktør i Royal Caribbean Group (RCG) Richard Fain er svært overrasket over hvor mange som bestiller reise for neste år.
Velger kreditt
Royal Caribbean Group er morselskapet til Royal Caribbean, Celebrity Cruises, Azamara og Silversea, og kundene bestiller på tvers av gruppens merkevarer.
– Dette skjer med bokstavelig talt ingen markedsføringsinnsats og ganske dårlige nyheter for vår bransje, sier Fain, og tenker selvsagt på Corona-pandemien som har sveipet over cruise-næringen som pesten.
De fleste store cruise-operatørene regner ikke med å være i gang igjen før tidligst utpå nyåret, og da med begrenset kapasitet.
Nye utbrudd, blant annet på norske Hurtigruten, har satt oppstarten av cruise ytterligere på vent.
Fains uttalelse kom få dager etter at toppsjefen i Norwegian Cruise Line Holdings – et selskap som norske Knut Kloster en gang var eier av – sa omtrent det samme i forbindelse med en konferanse-samtale med Wall Street-analytikere.
– Jeg er forbauset over hvor mange booking som kommer inn, gitt det faktum at bransjen har suspendert omtrent all virksomhet, sa blant annet Norwegian Cruise Line Holdings president og administrerende direktør Frank Del Rio torsdag.
– Veldig positivt i disse vanskelige tider, mente han.
Begge selskapene sier antallet bestillinger for 2021 er nesten på normalen av hva de ville vært på denne tiden av året.
Det bemerkes også at de omtrent ikke trenger å kutte i prisene.
I likhet med mange cruiseselskaper har Royal Caribbean Group tilbudt passasjerer på nylig avlyste seilinger valg av full refusjon eller kreditt på et fremtidig cruise på 125 prosent av det de opprinnelig betalte. Omtrent halvparten av kundene har valgt kreditt. For RCGs vedkommende kommer nye cruise-bookinger for 2021 fra gjester som bruker kredittene til å ombooke kansellerte turer.
– Men det gjelder ikke så mange som noen kanskje tror, sier finansdirektør i RCG, Jason Liberty.
– Mer enn 60 prosent av bestillingene siden midten av mai har vært nye bestillinger.

Lojale cruisere
Lederne i Royal Caribbean bemerker at hastigheten på bookingene er blitt påvirket av nyhetssyklusen de siste månedene, og at de avatar når det foreligger negative Corona-nyheter. Men totalt sett har antallet bookinger gått opp betydelig sammenlignet med de første dagene av Corona-krisen.
– Siden i mai er antallet bookinger i gjennomsnitt mer enn på det dobbelte av nivået vi opplevde i løpet av de første åtte ukene av den globale cruise-suspensjonen, sier Liberty.
Antallet bookinger er spesielt sterkere for andre halvdel av 2021 enn årets første måneder, som viser at kundene fortsatt er forsiktige.
– Men fra sommersesongen og utover er etterspørselen betydelig, sier Liberty.
Det gjelder alle slags cruise.
– Bestillingene kommer på tvers av produkts-spekteret og markeder. Det er oppgang både for Karibia, våre europeiske produkter, Alaska og så videre, sier Liberty.
Antallet bestillinger for neste sommer og fremover er ifølge Liberty i sterk fremgang, og kundene er villige til å betale det samme som tidligere eller over det han kaller «det historiske nivået».
Lederne i de to cruiseselskapene mener oppdemmet reiselyst er noe av fårsaken. At cruise-bransjen særlig i USA har en sterkt tilhenger-base forklarer også mye av interessen som nå utvises. Selv under en verdensomspennende pandemi klør mange gjengangere etter å komme seg ut på cruise.
– Vi har en veldig lojal kundebase, sier Norwegian Cruise Line Holdings Del Rio.
På tvers av selskapets tre ulike merkevarer – Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises og Regent Seven Seas Cruises – er over halvparten kunder som kommer tilbake – igjen og igjen.
Såkalte «repeaters» vil ifølge Del Rio utgjøre kjernen i selskapets comeback det kommende året.
– Avhengig av når du tror omstarten skjer vil mellom 15 og 20 millioner mennesker som ikke fikk lov til å cruise i år være ivrige etter å komme avgårde neste år. Og vi skal være klare, sier Frank Del Rio, som får støtte av Royal Caribbeans Fain.
– Gjestene våre vil komme tilbake! ©
Kilde: Skift, TCG