Det er teknologi-giganten Amadeus som «avslører» den voksende trenden.
Barokk opplevelse
Amadeus hevder at i 2025 vil hoteller i økende grad markedsføre seg som reisemål. Her skal gjestene kunne fordype seg i den lokale kulturen, historien og omgivelsene.
Et eksempel som oppgis i undersøkelsen er Jannah Lamu i Kenya, der gjestene blant annet kan overvære et unikt show fra Mosambik.
Maryhill Estate i Sør-Sverige er et annet eksempel. Her blir fritid ifølge reklamen «behandlet som en kunstform». Beliggende ved kysten nord for Malmö, og like ovenfor den sjarmerende fiskerlandsbyen Ålabodarna, reiser det barokke Örenäs slott seg «majestetisk i landskapet med fortryllende utsikt over det glitrende havet og den idylliske øya Ven».
Godset har gjennom årene hatt forskjellige eiere, vært vertskap for kongelige besøk, og også fungert som et fristed for flyktninger under andre verdenskrig.
Mange i Norge
Mens mange banebrytende hoteller er uavhengig eid, tilhører noen større kjeder. Reverb Hamburg er et Hard Rock-hotell, men har også åpnet i en bunker fra andre verdenskrig. Bunkhouse-hotellene i USA er et annet konsept med det de kaller flaggskip i Texas, California og Kentucky.
Marriott Internationals Edition Lake Como, som ligger i et italiensk herskapshus fra 1800-tallet, åpner i 2025.
Store hotellgrupper tilpasser seg også, og lanserer kuraterte boutique-samlinger som Accors Handwritten Collection, som forventes å omfatte mer enn 17 hoteller over hele verden i 2025.
I Norge er Britannia i Trondheim og Støtvig sørøst for Oslo som egne reisemål å regne, samt historiske hoteller som Eilert Smith i Stavanger, Fleischer’s Hotel i Voss og Kviknes Hotel i Balestrand – for å nevne noen. ©