Som regel skyldes brannene feil med batteripakkene.

Redusert effekt

Det som for mange er et viktig reisetilbehør blir nå i økende grad gransket, etter flere hendelser med overoppheting av batteriene. Det er derfor viktig å kjenne reglene, og hvilke flyselskaper som slår ned på bruken av de små, men potensielt farlige enhetene ombord i flyet.

Hovedproblemet med strømbanker med litium-ion-batterier er at om de er skadet eller defekte, kan de utgjøre en brannfare. De kan overopphetes, ta fyr eller til og med eksplodere, noe som utgjør en fare i det relativt trange rommet som et fly utgjør.

Litium-ion-batterier er kjent som noe ustabile, og når de utsettes for høyt trykk eller ekstreme temperaturer, for eksempel under en flytur, øker risikoen. Som et resultat har International Air Transport Association (IATA) anbefalt at batteribanker kun plasseres i passasjerenes håndbagasje og begrenses til spesifikke watt-timer for å redusere risikoen for brann.

Sjekk før avreise

Selv om hendelser med batteribanker som har tatt fyr er sjeldne, har det vært nok tilfeller til å vekke utbredt bekymring blant flyselskapenes sikkerhetseksperter.

– Selv en enkelt hendelse kan ha vidtrekkende konsekvenser, sier en representant for flyselskapet Qantas.

Qantas i tillegg til blant annet Emirates har nylig innført strengere regler for bruk av batteribanker. Andre flyselskaper, inkludert Cathay Pacific og Singapore Airlines, har forbudt passasjerer å bruke dem under flyreiser eller lade dem ved hjelp av flyets strømuttak.

Selv om disse retningslinjene kan variere litt fra et flyselskap til et annet, har de fleste begynt å håndheve begrensinger i hvilke eller direkte forbud mot batteribanker med større kapasitet.

I fremtiden vil det uansett være viktig for de reisende å sjekke de enkelte flyselskapenes retningslinjer. Reglene er nemlig i endring, og da kan den du har med deg i verste fall ende opp i søpla.

En fremtid uten

Generelt kan reisende ta med batteribanker med kapasitet på opptil 100 wattimer uten å måtte varsle flyselskapet. Men bærbare ladere på mellom 100- og 160 watt-timer trenger vanligvis spesiell godkjenning.

De over 160 watt-timer er ikke tillatt på flyreiser.

Viktigere er at batteribanker kun kan pakkes i håndbagasje, aldri i innsjekket bagasje. Pass på at du også sjekker om flyselskapet ditt tillater deg å plassere disse enhetene i bagasjehyllen eller om de må oppbevares på deg i setet.

For de flyselskapene som ikke tillater bruk av en batteribanker ombord kan det derfor være lurt å lade enheten før du reiser, eller oppsøke steder på flyplassen som tilbyr ladestasjoner.

Uansett kan det allerede nå være lurt å forberede seg på en fremtid uten batteribanker på reise. For sikkerhets skyld – i dobbelt forstand. ©