I utgangspunktet vil det være to primære høyhastighetsruter i det nye partnerskapet mellom de tre statlige jernbaneselskapene Deutsche Bahn (DB), Österreichische Bundesbahnen og Trenitalia– begge med start- eller endestasjon i München. 

350 km/t

Begge har også gjennomgående vogner, slik at passasjerer ikke trenger å bytte tog underveis og med flere avganger per dag i hver retning. Den første ruten vil i utgangspunktet gå fra München via Innsbruck i Østerrike til Verona og videre til Milano – en distanse på 600 kilometer.

Den andre ruten vil være mellom München og Roma, med stopp i Innsbruck, Verona, Bologna, Firenze og Roma. Den totale distansen er på 900 kilometer.

I en felles pressemelding skriver Deutsche Bahn (DB), østerrikske ÖBB og Trenitalia at de to nye rutene skal starte i desember neste år, og at høyhastighetstogene vil være italienske Frecciarossa 1000-tog, som kan kjøre opptil 350 kilometer i timen på godkjente ruter. Togtypen kjører allerede i dag i Italia og Spania, men vil nå bli tilpasset for også å kjøre i Tyskland og Østerrike.

Berlin-Napoli

Togsettene blir 200 meter lange og bestå av åtte togvogner med plass til totalt 462 passasjerer fordelt på fire klasser (Executive, Business, Premium og Standard).

Ifølge pressemeldingen vil høyhastighetsruten mellom München og Milano ta litt under syv timer, mens München til Roma er på opptil ni timer. 

I 2028 er planen å koble Berlin og Napoli til samarbeidet. 

Når den 55 kilometer lange Brenner Base Tunnel under Brennerpasset mellom Østerrike og Italia etter planen skal åpne i 2032 vil tunnelen kutte reisetiden med en time.

– Det er økende etterspørsel etter togstrekninger i Europa, og det er miljøvennlig å reise med tog. Dette fellesprosjektet vil styrke markedet for langdistansetog, sier Michael Peterson fra DBs avdeling for langdistansetog. ©