Det var president og administrerende direktør i New York City Tourism + Conventions Julie Coker som sa det i en uttalelse nylig.
Store inntekter
Organisasjonen anslår at den forventede nedgangen vil utgjøre et tap på mer enn fire milliarder dollar i direkte utgifter, ifølge nettstedet Spectrum News.
Det er nærmere 45 milliarder kroner.
Revisjonen kom etter en gjennomgang av de nyeste dataene fra Tourism Economics, en leverandør av bransjeanalyser.
Forventningene til innenlandske besøkende til New York – populært kalt kalt «Det store eplet»* – falt med omtrent én million, fra 53,1 millioner til 52 millioner, mens internasjonale reisende var forventet å falle med to millioner, fra 14,1 millioner til 12,1 millioner.
Selv om bare omtrent 20 prosent av turistene til byen er internasjonale besøkende, står de for omtrent 50 prosent av inntektene, ifølge Coker.
Åpen invitt
Hun sier at byen vil «ta tak i disse utfordringene gjennom fortsatt salgs-, markedsførings- og kommunikasjonsstrategi basert på vår mangfoldige produktmiks som passer for reisende på alle budsjetter, i alle aldre og interesser.»
En markedsføringskampanje for turisme kalt «With Love + Liberty, New York City» lanseres i 17 land for å tiltrekke besøkende til byen. Byen også vil «fortsette å utnytte sin posisjon som landets ledende inngangsport for internasjonale ankomster.»
– Vår imøtekommende ånd vil ikke vakle, og globale reisende har en åpen invitasjon til å besøke enestående New York City når de er klare, konkluderte hun. ©
* Uttrykket stammer fra hestesporten. Ryttere og trenere i de mindre stallene i USA brukte det om de enorme pengepremiene i de store hesteveddeløpene i New York. Bak navnets utbredelse står journalisten John J. Fitz Gerald.