Planene inkluderer høyhastighetstog i de ti største portugisiske byene og jernbaneforbindelser i hvert distrikt.
Halvering av tiden
Det er snakk om en enorm overhaling av det nasjonale jernbanesystemet, som blant annet inkluderer en tredje forbindelse over Tejo-elven i Lisboa-regionen .
Kunngjøringen ble gjort av landets minister for infrastruktur Pedro Nuno Santos, som sier at målet er å modernisere landets nasjonale jernbaneinfrastruktur og gjøre den mer miljøvennlig.
Santos sa også at dette vil kunne gjøre reisetiden mellom Lisboa og Porto til Madrid mulig på omtrent tre timer.
Planen er også å halvere reisetiden mellom Lisboa og Porto fra dagens to timer og femti minutter.
En tredje forbindelse over Tejo vil forkorte turen til Lisboa fra sørlige regioner med minst 30 minutter, sier koordinatoren for arbeidsgruppen som utarbeider planen, Federico Francisco.
Hurtigste toget
Når Portugal samtidig sentraliserer togtrafikken er det også et virkemiddel for å nå ambisjonen om å bli karbonnøytral innen 2045. Målet er å øke togreisenes andel av den totale passasjer-trafikken til 20 prosent, opp fra 4,6 prosent og jernbanetransport av gods til 40 prosent, opp fra 13 prosent.
Det er flere land som satser på tog, og de hurtigste er nå Eurostars avgang fra London til Paris. Den raskeste i Europa er likevel hurtigtoget mellom Madrid og Barcelona, en rute som også kobler seg til den fra Barcelona til Perpignan til Frankrike. ©








