Blant annet vil gebyrene for utenlandske besøkende øke. Samtidig skal budsjettet til landets offisielle turistorganisasjon Brand USA krympes med 80 prosent.
Obligatorisk
Gebyret for den elektroniske reiseautorisasjonen ESTA er nesten doblet, fra 21 til 40 dollar (omtrent 400 kroner kroner). Pengene går ikke tilbake til reiselivsbransjen – og tiltaket møter kritikk, ikke minst fordi de økonomiske kuttene for Brand USA skjer parallelt.
– Dristige, nødvendige investeringer i flytrafikkontroll og toll- og grensevern vil gjøre en betydelig forskjell i den reisendes opplevelse. Samtidig vil disse smarte investeringene i reiseprosessen gjøre det enda vanskeligere å akseptere de tåpelige nye avgiftene for utenlandske besøkende og kuttene til det amerikanske markedsføringsbyrået Brand USA, sier Geoff Freeman til nettavisen Travel Weekly.
Freeman er administrerende direktør i US Travel Association. ESTA er obligatorisk for reisende fra land i Visa Waiver-programmet, inkludert Norge. Innreisetillatelsen er gyldig i to år.
Stor utbredelse
– Å øke avgiftene for lovlige internasjonale besøkende er i praksis en selvpålagt toll på en av landets største eksportvarer: internasjonal turisme, mener Freeman.
– Avgiftene reinvesteres ikke i å forbedre reiseopplevelsen og risikerer bare å motvirke besøkende – i en situasjon der mange allerede er bekymret for behandlingen ved grensen og de høye prisene, fortsetter han.
Brand USA har fungert som knutepunktet for USAs globale markedsføring siden oppstarten i 2010. Ved hjelp av statlige midler og privat medfinansiering har organisasjonen bygget en tilstedeværelse i mer enn 30 land.
Føderale midler reduseres nå fra 100 millioner dollar til 20 millioner dollar per år.
En omkalibrering
– Å ikke fullfinansiere Brand USA er en bortkastet mulighet – spesielt ettersom administrasjonen søker å maksimere verdien av store internasjonale arrangementer i USA, sier Freeman, med henvisning til America250-jubileet, verdensmesterskapet i i fotball i 2026 og OL i 2028.
Budsjettet for regnskapsåret 2026 foreslår å gjenopprette full finansiering til Brand USA, men inntil da er det behov for et skifte – noe organisasjonens administrerende direktør, Fred Dixon, bekrefter:
– Den nåværende reduksjonen betyr at vi må gjøre en større omkalibrering av ressursene og programmene våre. Det arbeidet er ennå ikke fullført. Men fokuset vårt er fortsatt: å øke legitim internasjonal reisevirksomhet og det viktige bidraget den gir til den amerikanske økonomien – spesielt i lys av de store globale hendelsene som ligger foran oss, konkluderer Dixon. ©