Jern møter jern i et infernalsk smell idet luken over oss går igjen. Det omsluttende mørket setter nervene i helspenn. Foran oss er det bare lyskjeglen fra guidens lommelykt som angir retningen vi skal i. Et sted hører vi rop og ordrer som blir gitt og mottatt.

FORFATTEREN: Den tredje mann var den eneste boken i Graham Greenes forfatterskap som opprinnelig var et filmmanus.

Lengre inn i tunellen utvider atkomstveien seg i en hvelving, der et lite fossestryk tømmer vannet sitt i en smal kanal med buet tak over. Et par lamper lyser opp det ellers stummende mørket her midt under Wien, og det slår meg med ett at ingen vil legge merke til om vi aldri kommer opp til overflaten igjen.

«Paaang». Den intenst fuktige luften flerres opp av et skudd, og i glimtet skimter vi en mannsperson i lang, svart frakk og hatt rygge innover i mørket, inn i Wiens labyrintiske kloakksystem mens han fortsetter å fyre løs mot oss.

– «Den tredje mann» har vendt tilbake, betror vår guide oss med innstudert overbevisning.

Det er nesten så vi tror han.

Byens midtpunkt

Da den verdenskjente forfatteren Graham Greene fikk i oppdrag å skrive et filmmanus, basert på den spesielle og meget uoversiktlige situasjonen i Wien like etter Andre verdenskrig, lå deler av den gamle keiserbyen i ruiner.

Wien var delt i fire soner, hver av dem administrert av England, Frankrike, USA og Russland. Indre by styrte seierherrene sammen, men store militærstyrker til tross –  kriminalitet og svartebørshandel florerte, og det var disse kontrastene den britiske filmprodusenten Alexander Korda ønsket som bakgrunn for en thriller.