Du vet at du er i sivilisasjonens ytterkant når flyet du skal dra med kanskje kommer, og det i ankomsthallen – som for øvrig bare har én vegg – heller ikke finnes en eneste telefon – eller flytårn, lufthavnbetjent eller sjef.  Heller ikke vei ut hit for den del.

Nå er det ikke så ille som det kan høres. Snarere tvert imot, for det tok nemlig ikke lang tid å venne seg til Kuna-folkets noe relative forhold til tid og rom.

«Barnelatteren legger seg som et lydspor oppå suset over palmene og havets søvdyssende pulsslag inn over stranden.»

Og skal du se disse idylliske øyene litt på avstand finnes det ikke en bedre måte å gjøre det på enn i et småfly som ved avgang nesten berører palmetoppene.

PARADISET: Det er skolefri, og barna i Kuna Yala nyter dagene ute på øyene.

Kokospenger

Kunaene på øyene som tidligere het San Blás skal angivelig ha innvandret til de østlige deler av Panama for rundt 200 år siden. Ingen vet helt sikkert, men ifølge folkets egen historie, muntlig gjenfortalt over generasjoner, ble de fordrevet til nordkysten av Panama på slutten av 1500-tallet.

– De kom etter oss med giftpiler, sier Domicio Grimaldo, og gjengir dermed historien om hvordan folket hans angivelig ble presset vestover fra Columbia av fiendtlig innstilte naboer.

Det hersker tvil om akkurat den delen av fortellingen, også fordi det i hovedsak var pirater som regjerte i disse traktene helt til slutten av 1700-tallet. Noen spanjoler fant også veien hit, og en og annen eventyrer. Det skulle vært mer enn nok til å holde inntrengere på avstand, men piratene forsvant, og kunaene overtok. Her har de frem til i dag levd temmelig uforstyrret, noe de – som Domicio mykt insisterer på – har tenkt å fortsette med.

– Store mengder fisk, hummer, krabbe og blekksprut, svarer han på spørsmålet mitt om hvorfor man fant på å slå seg ned ute på disse øde øyene, borte fra fastlandet og sivilisasjonen. De var jo tross alt opprinnelig jegere i regnskogen.

– Og kokosnøtter, gliser mannen, som har syv barn og to barnebarn å holde styr på, og som når han ikke holder på med jordbruk eller fisker – som de fleste andre i landsbyen Ukupseni (også kalt Playón Chico) – driver med turisme.