Det er et omfattende arbeide de store turoperatørene Apollo, Ving, TUI og Hurtigruten har måttet utføre, da Corona-pandemien sørget for bråstopp i reisingen, og de etter loven hadde krav på seg om å punge ut for avbestilte eller avlyste reiser.
I rute
– Forbrukerne må kunne regne med å få tilbake pengene de har krav på innen fristene loven setter, understreker dog fungerende direktør Bente Øverli i Forbrukertilsynet, som har purret på operatørene.
Pandemien har skapt en uvirkelig situasjon for reisebransjen, og flere har gått overende. Blant disse er Merlot Reiser.
Mange har satt hele virksomheten på vent, og noen har underveis «abdisert» (les om det HER).
For de selskapene som fortsatt på papiret er operative har kundene etter loven krav på å få tilbakebetalt det de har innbetalt for turer det ikke har blitt noe av. Det er normalt en relativt enkel prosedyre, men når det som i Apollos tilfelle er snakk om rundt 25 000 krav er det ikke vanskelig å forestille at det er en oppgave som ikke lar seg gjøre innenfor den normale fristen, som er 14 dager.
Myndigheten gikk da også med på en forlengelse av tidsrammen, til tre måneder. I mellomtiden er det utbetalt Corona-støtte, som delvis har gått til disse tilbakebetalingene. Aktørene kan på sin side ikke regne med å få tilbake de pengene de allerede har forskottert til sine samarbeidspartnere på de enkelte reisemålene. Der står de overfor minst like store utfordringer som de norske selskapene, uten å ha i nærheten av de støtteordningene som tross alt finnes i det norske velferdssystemet.
Etter purringen fra tilsynet har Apollo og Ving svart at de var i rute med tilbakebetalingene, og sakene med dem ble dermed avsluttet. Hurtigruten og TUI fikk derimot et nytt brev, da de opplyste at de enda ikke var i rute.
Hurtigruten opplyste at de ville være i rute med tilbakebetalingene i starten av oktober, noe de bekrefter at de nå er. Selskapet gir også forsinkelsesrenter til de kundene som har bedt om og har rett til det.
Trygghetspakken
TUI kunne derimot ikke si noe om når tilbakebetalingene ville være i rute.
– Vi er i dialog med TUI for å finne en løsning på hvordan de kan få betalt tilbake forbrukerne som venter på pengene sine, sier Øverli.
Ifølge administrerende direktør Erik Haug er Apollo «helt i rute med tilbakebetalingene». Reiseoperatøren med Hellas som spesiale har allerede refundert ca. 200 millioner kroner til kundene sine
– Administrativt har oppgaven med å koordinere tilbakebetalingene til ca. 25.000 bookinger vært stor, bekrefter han overfor Way2Go.
Selskapets største fokus ligger nå på neste sommer.
– Vi vet at reiselysten er stor blant nordmenn, til tross for usikkerheten som råder grunnet pandemien, sier Apollos toppsjef i Norge.
Mange av årets kunder valgte å utsette ferien til neste år fremfor å kansellere, og mange har benyttet seg av muligheten til et gavekort som de kan bruke på sin neste Apollo reise .
For å gjøre det tryggere for kunden har Apollo i tillegg lansert det de kaller «trygghetspakken», som gir en utvidet mulighet til å ombestemme seg.
– I tillegg har vi åpent kjøp for sommeren 2021 frem til slutten av februar, understreker Haug.
Han sier videre at Apollo velger å både tro og håpe at verden ser bedre ut innen da.
– Apollo er i full gang med å utvikle gamle og ikke minst nye produkter, så når nordmenn og verden generelt endelig er klar til å reise igjen lover vi også å være det, konkluderer Erik Haug. ©