Forskere har regnet på hvor inntektene i norsk reiseliv tar veien, og det er særlig på hotellsiden at det er en til dels betydelig lekkasje av penger ut av landet.
Fire kilder
For det er ikke det samme om du bestiller overnatting direkte eller via en bestillingstjeneste som Booking.com. Med sistnevnte sender du en liten pengesum ut av landet.
Mange hoteller foretrekker riktignok å overlate bookingen til eksterne krefter, fordi det er enkelt, og gjør hotellene synlige. Særlig små hoteller, som ikke har ressurser å bruke til omfattende markedsførin,g synes det er greit.
Men det er altså en hake ved det, og det er at pengene forsvinner ut av landet. En pengestrøm som er økende, viser forskningen, for ett av fire gjestedøgn går via bestillingsplattformer.
Forskerne har hentet tall fra de fire største bookingplattformene – Booking.com, Expedia, TripAdvisor og Airbnb, og i utregningen er det i tillegg brukt tall og data fra Eurostat og Statistisk sentralbyrå.
Ut av landet
– Resultatene våre viser at rundt en fjerdedel av gjestedøgnene i Norge nå blir bestilt via disse tjenestene, sier forskningskoordinator innen reiseliv Stefan Gössling ved Vestlandsforsking.
Utregningen viser at norske reiselivsbedrifter taper to prosent av inntektene sine på at folk går via bestillingsplattformer. De tar mellom 15 og 25 prosent av romprisen i provisjon.
Problemet er ikkje særnorsk. For Europa sin del mener Gössling det er snakk om en lekkasje, i hoveddsak til USA, på 70 milliardar norske kroner.
Det som kanskje er verre, er at forskerne ser en endring – og den går nokså raskt.
– Summen det norske reiselivet går glipp av, er høy og økende, sier Gössling.
Mens den samlede provisjonen til bestillingsplattformene utgjorde 180 millioner norske kroner i 2018, er summen nå oppe i 454 millioner.
– Selv om provisjon bidrar i form av merverdiavgift som blir værende nasjonalt, går mesteparten av de 454 millionene ut av landet, sier Gössling.
Ring direkte
Forskerne mener reiselivsnæringen bør prøve å motvirke lekkasjen, enten ved å oppfordre kunder til å bestille direkte eller ved å utvikle nasjonale eller regionale bestillingsplattformer.
Gössling ser det ikke som urealistisk å ta opp kampen mot de store aktørene på nettbestilling.
– Jeg kan ikke se at det skal være spesielt vanskelig å få til egne bestillingsløsninger. Det viktigste er å skaffe alternativer til systemet vi har nå, sier han.
I neste omgang gjelder det å få folk til å forstå at mer lokale bestillingsløsninger er til deres egen fordel.
Frem til slike løsninger foreligger kan det være greit å vite at om du bestiller hotellrom direkte går blir alle pengene i landet. Du kan sjekke med for eksempel Booking.com og deretter gå inn på hotellets nettside for bestilling.
Eller ringe direkte. Da kan du også få samme pris, og kanskje samtidig oppnå en oppgradering for samme prisen. ©
Kilder: Forskning.no