Det kommer frem i et brev flyselskapet nylig sendte til flyerstatnings-tjenesten AirHelp. Som en del av sin rekonstruksjonsplan melder Norwegian at de kun vil akseptere 0,5 prosent av erstatningssummen som passasjerene har krav på.

I passasjerenes favør

Etter lang tid med overhengende konkursfare la flyselskapet Norwegian i mars fram en plan for å rekonstruere selskapet og hente inn frisk kapital. Da var det allerede klart at selskapet var sikret statlig støtte i rekonstruksjonsprosessen.

I henvendelsen til AirHelp kunngjør Norwegian at den nye rekonstruksjonsplanen også vil ramme et betydelig antall av selskapets kunder. Fordi erstatningsplanen kun åpner for utbetaling av fem prosent av de totale kravene til alle kreditorene – og Norwegian bare aksepterer ti prosent av kravene fra passasjerene som gyldige – er erstatningssummen til passasjerene dermed redusert til 0,5 prosent av det opprinnelige kravet, ifølge en pressemelding fra AirHelp.

Rundt 15 000 av Norwegians rammede passasjerer har sendt erstatningskrav til selskapet igjennom flyerstatnings-tjenesten. De risikerer nå å gå glipp av totalt 95 millioner kroner i erstatning.

I henhold til EUs forskrift om flypassasjerers rettigheter (EU261) har flypassasjerer krav på erstatning dersom et fly kanselleres eller er mer enn tre timer forsinket. Dette gjelder så lenge flyvningen ikke rammes av ekstraordinære hendelser, så som stormer eller medisinske nødsituasjoner.

Juridisk sjef i AirHelp og styremedlem i APRA (Association of Passenger Rights Advocates), Christian Nielsen, mener Norwegian nedprioriterer sine passasjerer.

  I hele 97 prosent av sakene mot Norwegian som vi tar til retten på vegne av passasjerer, går resultatet i favør av passasjeren, sier Nielsen i pressemeldingen.

Mange rammet 

Det betyr ifølge ham at nesten alle erstatningskravene som Norwegian nå velger å se bort fra er gyldige og ville ført til utbetaling. 

– Med dette vedtaket velger Norwegian dermed å snyte svært mange av passasjerene sine for sin rettmessige erstatning, sier Nielsen.

Han uttrykker likevel ikke overraskelse. 

– Norwegian har lenge vært beryktet for å nekte å betale sine passasjerer rettmessig erstatning. At de også denne gangen velger å nedprioritere sine passasjerer og kunder, kan fort skape et omdømmeproblem, sier han.

De rundt 15 000 Norwegian-passasjerene som har søkt erstatning igjennom AirHelp representeres i Norge av Indem Advokatfirma AS. Advokat og daglig leder i selskapet, Christina Steimler, mener Norwegians plan for erstatningsutbetaling kan få juridiske konsekvenser for selskapet.

– En reduksjon i erstatningssummen til rammede passasjerer er dessverre en uunngåelig konsekvens av situasjonen Norwegian har kommet i. Men at bare rundt ti prosent av det totale passasjerkravet er godkjent av Norwegian ser vi på som en grov feilvurdering av selskapet, sier Steimler. 

– Dette er saker vi vil ta videre til retten dersom det blir nødvendig.

I løpet av 2020 har kanselleringer og forsinkelser rammet totalt 128 500 Norwegian-passasjerer. Fordi et erstatningskrav strekker seg hele tre år tilbake i tid, har totalt 1,2 millioner av Norwegians passasjerer i utgangspunktet krav på å få erstatning fra selskapet. Bare noen få prosent av disse har sendt inn sitt krav til Norwegian. ©