Mastercard Economics Institute (MEI) lanserte nylig sin årlige reisetrendrapport. Den viser at europeiske turister i år i større grad velger reisemål ut fra dypere og mer verdibaserte motiver, som menneskelig tilknytning, velvære, eventyr og det kulinariske. 

Reisende prioriterer fortsatt disse til tross for økende økonomisk usikkerhet.

Tydelig skifte

Selv om valutakurser og geopolitiske faktorer påvirker reisemønstre, er Europa fortsatt det foretrukne globale reisemålet. Kontinentets rike matkultur, mangfoldige natur og velværetilbud tiltrekker seg reisende fra hele verden.

– Den europeiske reiselivsbransjen fortsetter å vise fantastisk motstandskraft, kommenterer Natalia Lechmanova, sjeføkonom ved Mastercard Economics Institute.

– Selv i møte med økonomisk usikkerhet ser vi et tydelig skifte blant europeiske reisende mot opplevelser som gir personlig mening og langsiktig verdi, fortsetter hun.

Enten det er velvære-anlegg eller naturopplevelser prioriterer europeiske turister reiser som samsvarer med deres individuelle verdier og mål. 

Rapporten benytter seg av analyser av anonymiserte transaksjonsdata for å identifisere årets reisetrender. Her er noen uttak:

Albania-vekst

Data om flybestillinger viser at store globale reisemål øker i popularitet i sommermånedene. Tokyo topper den globale listen. For europeere var de mest populære byene Tokyo, Palma de Mallorca, Hurghada, Paris, Osaka, Beijing og London. 

Tirana i Albania opplevde den største økningen i europeiske besøkende mellom 2019 og 2024 – hovedsakelig drevet av italienske turister – noe som gjør det til et av de raskest voksende byreisemålet på kontinentet.

Prioriterer reiser

Velværeturisme fortsetter å vokse. Reisemål som Namibia, Sør-Afrika og Thailand tiltrekker seg flere reisende som søker avslapning og foryngelse. Ifølge Mastercards siste studie av den europeiske opplevelses-økonomien er reiser, utendørs aktiviteter og spisesteder det viktigste for europeere, i tråd med et skifte mot opplevelses- og verdibaserte reiser. 

70 prosent av europeerne sier at å reise er en prioritet.

Økende matturisme

Europa dominerer listen over reisemål som tiltrekker seg flest internasjonale matelskere, ifølge forbrukstall fra 2024. Istanbul topper listen. Byens restauranter tok i snitt imot gjester fra 67 forskjellige land. Andre ledende europeiske matreisemål inkluderer Cannes, Interlaken, Barcelona og Dubrovnik.

Naturen trekker

Såkalt «eventyrturisme» øker på i Norden, der turister søker naturen i skoger, fjorder og vakre landskap. Finland skiller seg ut. Der står nasjonalparker for 7,1 prosent av det Mastercard kaller «totale grenseoverskridende betalinger». Fra 2023 til 2024 økte de grenseoverskridende betalingene i regionen med 1,1 prosentpoeng. Nasjonalparker står også for en høy andel av utgiftene i Sveits, Polen, Frankrike og Norge.

Økt svindel

Svindel på populære reisemål øker med opptil 28 prosent i høysesongen ettersom svindlere utnytter den økte tilstrømningen av turister, som ofte er mindre bevisste på omgivelsene og sikkerheten. Svindel kan ta mange former, inkludert lommetyveri, kredittkortsvindel, såkalt phishing og falske reisesider.

For å beskytte seg mot disse truslene kan reisende benytte seg av digitale lommebøker og AI-drevet svindelbeskyttelse. Reisende bør også ta grunnleggende forholdsregler, som å være oppmerksomme på omgivelsene, spesielt i overfylte områder, bruke sikre betalingsmetoder, unngå å dele personlig informasjon med ukjente parter og regelmessig overvåke kontoutskriftene for mistenkelig aktivitet. Ved å kombinere disse forholdsreglene med moderne teknologi kan reisende minimere risikoen for å bli offer for svindel og nyte reisen med større trygghet. ©