Bruk av generativ kunstig intelligens (KI) i Google-søk blir stadig bedre til å hjelpe brukerne med å lage dag-for-dag-ruter når en er på reise. Nylig presenterte selskapet en utvidelse av verktøyet. Nå kan for eksempel brukere lage reiseruter for regioner eller land, ikke bare store byer som London eller Paris. 

Detaljert planlegging

– Med denne forbedringen vil du motta strukturert reiseruter som inkluderer daglige forslag til attraksjoner og restauranter – et vell av ressurser for den som vil ut og utforske verden, forklarer Googles talsperson Craig Ewer i en pressemelding.

Søket «en ukestur til Toscana» genererer for eksempel en detaljert syv-dagers reiserute med foreslåtte aktiviteter i Firenze, inkludert besøk til Uffizi-galleriet, Ponte Vecchio og Galleria dell’Accademia.

Inkludert er anbefalte hoteller.

Ny hotellfunksjon

Ifølge Googles Craig Ewer er spørsmålet om hvordan KI håndterer reisetider og logistikk fortsatt under utvikling. Generativ KI bygger på allerede publisert innhold og fungerer som en slags utvidelse av Googles klassiske søkefunksjon.

En annen ny funksjon er at brukere nå kan ta skjermbilder fra underfunksjonen Maps og be KI om å identifisere stedene og deretter legge dem til din egen liste. 

I tillegg rulles det ut en funksjon for hotellprisovervåking, lik den som allerede er tilgjengelig for flyreiser.

Hva sier EU?

Gemini-plattformen introduserer også det de kaller Gems – spesialtilpassede KI-assistenter som kan fungere som reiseeksperter. Nylig presenterte Googles talsperson Jessica Levis Boord et eksempel på hvordan dette kan gjøres ved å lage et videoklipp med instruksjonen «jeg er ekspert på å planlegge turer til Disney World i Florida og skal dit i vår med billettene mine».

– I løpet av de neste ukene kan jeg gå tilbake til favoritten min og si ting som «finn et bra trestjerners hotell nær parkene» eller «anbefal en barnevennlig restaurant som ikke er en turistfelle».

Hva EU-kommisjonen mener om dette er fortsatt ukjent. Forrige uke presenterte kommisjonen foreløpige funn til Alphabet i sammenheng med den pågående etterforskningen av deres manglende overholdelse av Digital Markets Act (DMA). ©